Umelá emocionálna inteligencia – príležitosť alebo hrozba?


Mgr. Mária Synáková
Psychológia a neziskový sektor
Bratislava, Slovensko

Rýchly vývoj technológií prináša mnoho zmien aj do bežného sociálneho života.

 

O 20 minút máte deadline, ale váš počítač sa zasekol. Počas šoférovania vás niekto doslova vytlačí z cesty len preto, že má zlý deň. Zažívate dlhodobú frustráciu v práci a konečne ste sa rozhodli, že svojmu šéfovi poviete, ako sa cítite. Nebolo by úžasné, keby existovala technológia, ktorá dokáže rozoznať vaše pocity, vyriešiť problém a uchrániť vás pred možným nebezpečenstvom?

 

Vďaka kombinácii umelej a emocionálnej inteligencie by nás vedeli telefóny neobťažovať vtedy, keď sa na to necítime alebo ak sme v strese.

Vďaka kombinácii umelej a emocionálnej inteligencie by nás vedeli telefóny neobťažovať vtedy, keď sa na to necítime alebo ak sme v strese.

Presne takto funguje umelá emocionálna inteligencia. V súčasnosti sa využíva najmä v testovaní marketingového výskumu, v automobilovom priemysle a sociálnej robotike, avšak predpokladá sa rapídny nárast trhu v tejto oblasti. Jej princíp spočíva v kombinácii emocionálnej a umelej inteligencie. Takýto systém dokáže riešiť problémy s ohľadom na emócie, ktoré je schopný rozoznať a regulovať. Kombináciou technických a emocinálnych údajov by mala byť takáto technológia schopná riešiť problémy logicky, dokonca lepšie, ako to robí človek.

Už niekoľko rokov sme čoraz viac závislí od počítačov a iných zariadení, ktoré za nás vykonávajú úlohy a bezpochyby nám uľahčujú život. S tým súvisí aj rastúca úroveň umelej inteligencie. Aj keď sú technológie schopné vykonávať úlohy podľa rozpoznávania určitých vzorcov, stále sú oblasti, na ktoré sú nedostačujúce. Ak by však tieto zariadenia dokázali pochopiť stav mysle ich používateľa, dokázali by vedieť, čo ich používateľ chce ešte skôr, ako to vie on sám.

Napríklad by vedeli, že v danej chvíli nemajú na mobil zasielať notifikácie z nie celkom dôležitých aplikácií, pretože by vedeli, že používateľ práve v časovom strese. Naopak, keď je používateľ v dobrej nálade a otvorený novým skúsenostiam, môže sa na displeji mobilného telefónu objaviť výzva na nový výlet, nákup alebo podnet na inú aktivitu.

Netreba však zabudnúť aj na opačnú stranu mince. Aj keď má umelá emocionálna inteligencia obrovský potenciál zlepšiť naše životy, je mnoho spôsobov, ako by sa dala zneužiť. Predsa by sa nám nepáčilo, keby nám v čase chvíľkovej citovej slabosti počítač a mobil ponúkali reklamy na antidepresíva alebo v čase pohody a radosti naopak všemožné reklamy na iné produkty, pretože budeme „štatisticky otvorenejší nákupu“.

 

Vo vzduchu visí aj otázka o prípadnom zneužití umelej emocionálnej inteligencie - čo ak by nám počas dobrých dní predajcovia servírovali viac reklám iba preto, lebo štatisticky by sme boli viac otvorení kúpe nezmyslov?

Vo vzduchu visí aj otázka o prípadnom zneužití umelej emocionálnej inteligencie – čo ak by nám počas dobrých dní predajcovia servírovali viac reklám iba preto, lebo štatisticky by sme boli viac otvorení kúpe nezmyslov?

Emocionálne uvedomelé systémy a roboty môžu nájsť svoje uplatnenie v zdravotníctve, vzdelávaní, terapii, politike, armáde a v mnohých iných oblastiach. Výzvy, ktorým však treba čeliť, sú predovšetkým ochrana súkromia, manipulácia emóciami a slobodná vôľa. Je už len na našej etike a morálke, či takýto pokrok dokážeme skutočne uniesť alebo sa stane silnou zbraňou v rukách ľudí, ktorí majú moc.

 

 

 

Zdroj: www.psychologytoday.com

 

Publikované: 19. februára 2018
Článok obsahuje tieto témy:  , , , , ,


Vybrané príspevky »