Tesla konečne predviedla a dodala Model 3

Pohľad z profilu. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

Americká Tesla po mesiacoch naťahovania veriteľov aj verejnosti konečne 30. júna 2017 dodala prvé kusy svojho údajne revolučného Modelu 3 a zároveň ukázala jeho interiér a finálnu podobu exteriéru. Elektromobil s nižšou nadobúdacou cenou stojí na pokraji revolúcie, na ktorú autopriemysel tak túžobne čaká.

Pravda je však trocha iná. Automobilkám sa veľmi nehrnú do elektrifikácie pohonov, pretože doteraz investovali miliardy a miliardy amerických dolárov a eur do vývoja a kultivácie spaľovacích motorov. Konečne nastala doba, kedy spaľovacie motory narazili na svoje pomyslené mantinely, ale verejnosť a ekológia chcú ísť ešte ďalej. Až tam, kde benzín a nafta úplne končia a začína elektrina. A to aj napriek tomu, že uhlíková stopa elektromobilov ničiaca životné prostredie je vyššia ako pri tradičných automobiloch.

 

Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Tesla Model 3 sa bude v USA predávať od 30-tisíc amerických dolárov vyššie, v našich končinách uvažujeme nad cenami minimálne 34-tisíc eur. Stále však Model 3 bude patriť medzi dostupnejšie elektromobily, hoci za takúto cenu vraj nemožno očakávať zázraky. Kvalitatívne je údajne Model 3 výrazne nižšie ako Model T a Model X, za ktoré dnes zaplatíte aj dvojnásobok.

 

Tesla Model 3 má viditeľne jednoduchší dizajn karosérie a aj interiéru. Vnútornému prostrediu dominuje netypicky veľký monitor, na ktorom sa zobrazuje nielen informačný systém s multimédiami, konektivitou, navigáciou a nastaveniami vozidla, ale aj s aktuálnymi údajmi o jazde. Displej spred volantu sa jednoducho presunul na stredovú konzolu tak, aby interiér budil dojem „vesmírnej lode“. Tento pojem nie je náhodný, sám Elon Musk chcel, aby tak interiér jeho štvrtého elektromobilu pôsobil. Áno, štvrtého: Tesla Roadster, Model S, Model X a Model 3.

Obrí monitor zastupuje aj všetky mechanické tlačidlá, takže Model 3 ponúka vôbec najjednoduchší interiér spomedzi všetkých moderných automobilov. Chceli by sme veriť, že za to môže šetrenie na každom možnom mieste, ale to by potom Model 3 nestál toľko, čo prestížny a skvele vybavený Mercedes triedy A.

 

Predná časť interiéru. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Predná časť interiéru. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Môže za to nielen Elon, ale predovšetkým hlavný dizajnér značky Tesla, Franz von Holzhausen. Podľa neho je interiér Modelu 3 upokojujúci a inovatívny. My si však myslíme, že je zároveň nebezpečný, keďže vodič musí počas jazdy pozerať na displej na boku snáď každú chvíľku, aj pri snahe o zistenie aktuálnej rýchlosti, pri zmene nastavenia klimatizácie a podobne. Skrátka, tu sa už veľmi s vodičom nepočíta, ten by sa mal iba usadiť a nechať riadiť počítač.

To, za čo zákazníci Modelu 3 zaplatia najviac, je plne elektrifikovaný pohon s dojazdom až do 500 kilometrov a schopnosť autonómnej jazdy len s minimálnou účasťou šoféra. Preto je Model 3 vybavený okrem iných senzorov aj až desiatimi kamerami, čo odkazuje na najnovšiu verziu Autopilota 2.0.

 

Pohľad z profilu. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Pohľad z profilu. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

30. júna 2017 bol ten historický dátum, kedy sa prvých 30 kusov Tesla Model 3 dostalo do rúk prvým majiteľom. Jedným z nich bol aj samotný zakladateľ automobilky, Elon Musk. Zvyšných 131-tisíc zákazníkov si na svoje elektromobily bude musieť počkať minimálne niekoľko mesiacov, čo opäť pripomína, že Tesla sľubuje, masíruje verejnosť a opäť sľubuje, ale v realite svoje sľuby napĺňať nevie. Takisto aj slová o ľudovom elektromobile nie sú na mieste, veď Model 3 stojí šialené peniaze: 30-tisíc amerických dolárov je peniaz, za ktorý dnes máte najmodernejšie automobily sveta s dojazdom cez tisíc kilometrov, luxusným interiérom a špičkovou bezpečnosťou.

 

 

Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Zadná časť interiéru. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Zadná časť interiéru. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018),

Rozmerný monitor namiesto displejov a ovládačov. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Rozmerný monitor namiesto displejov a ovládačov. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Pohľad z profilu. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

Pohľad z profilu. Elektromobil Tesla Model 3 (modelový ročník 2018)

 

 

 



EKONOMIKA & BIZNIS

Ďalšie články z rubriky Ekonomika

ĽUDIA

ĽUDIA

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Tony Achmat, človek s veľkým srdcom

10. júl 2018
ĽUDIA

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Čo to vlastne povedal?

4. júl 2018
Ďalšie články z rubriky Ľudia

VEDA & TECHNIKA

VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Projekt iKid

12. júl 2018
VEDA & TECHNOLÓGIE

Tlačiareň do vrecka

4. júl 2018
Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie

AUTO & MOBILITA

AUTOMOBILY

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Nová futuristická formula

5. júl 2018
Ďalšie články z rubriky Automobily

LIFESTYLE

Ďalšie články z rubriky Lifestyle

ZDRAVIE

Ďalšie články z rubriky Zdravie

EXTRA

VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Projekt iKid

12. júl 2018
AUTOMOBILY

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Nová futuristická formula

5. júl 2018