Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Cieľom každého marketingu je predať produkt alebo službu a udržať si zákazníka aj v budúcnosti. Aby sa tak stalo, musia marketéri skúmať a poznať správanie spotrebiteľov. Keď vedia predvídať určité vzorce správania spotrebiteľa, dokážu aj správne zvoliť a zacieliť marketingové nástroje. Dá sa to považovať za manipuláciu alebo je to veda?   Dôvodom, prečo marketéri […]

Cieľom každého marketingu je predať produkt alebo službu a udržať si zákazníka aj v budúcnosti. Aby sa tak stalo, musia marketéri skúmať a poznať správanie spotrebiteľov. Keď vedia predvídať určité vzorce správania spotrebiteľa, dokážu aj správne zvoliť a zacieliť marketingové nástroje. Dá sa to považovať za manipuláciu alebo je to veda?

 

Dôvodom, prečo marketéri skúmajú spotrebiteľské správanie, je aj to, že spotrebiteľov je nepomerne viac ako marketingových firiem. Takéto firmy sú organizované, majú svoje pravidlá, nástroje, používajú viaceré marketingové techniky. Ale ako vytvoriť určitý model spotrebiteľa, keď ich je tak veľa a nie sú nijak organizovaní? Presne na tento účel im slúži skúmanie spotrebiteľského správania.

Základným predpokladom marketingu je, že firmy existujú preto, aby uspokojovali potreby spotrebiteľov. Odpoveď spotrebiteľa, teda jeho rozhodnutie o kúpe, je konečným ukazovateľom úspešnosti marketingovej stratégie. Údaje o spotrebiteľoch pomáhajú marketérom definovať trh, identifikovať silné a slabé stránky. Na základe informácií o spotrebiteľoch potom dokážu predvídať ich správanie.

Tu už však narážame na etiku celej veci. Vynára sa viacero otázok, ktoré sa týkajú napríklad toho, kto vlastní tieto údaje, či môže marktér predať údaje ďalej, či je to invázia do súkromia a či by nakoniec takéto získavanie a predávanie údajov nemalo byť celkom zakázané. Údaje o spotrebiteľoch sa môžu stať ľahkou zbraňou v rukách marketéra slúžiacou na manipuláciu ľudí, ale zároveň môžu byť aj dôležitou súčasťou výskumu, ak je správny jeho účel.

Dnes máme na výber. Reklamný priemysel sa teda snaží nachádzať spôsoby, aby sme našli cestu k jednému konkrétnemu produktu.

Dnes máme na výber. Reklamný priemysel sa teda snaží nachádzať spôsoby, aby sme našli cestu k jednému konkrétnemu produktu.

Marketéri sa neustále dostávajú do konfliktu medzi tým, či chcú byť v prvom rade úspešní a dosiahnuť čo najvyšší zisk alebo robiť biznis čestne a poskytovať spotrebiteľom bezpečné a efektívne produkty či služby. K hlavným zásadám etiky v marketingu patria nasledujúce:

 

  • Neskrývať riziká spojené s produktom
  • Identifikovať dodatočné vlastnosti
  • Nepoužívať klamlivú reklamu
  • Nepoužívať nátlakové taktiky predaja
  • Neuskutočňovať predaj pod zámienkou výskumu trhu

 

Každodenná realita však ukazuje, že sa tieto zásady nedodržiavajú a práve naopak – hrubo sa porušujú. Marketéri vytvárajú často umelé potreby, sľubujú zázraky a majú svoj podiel zodpovednosti za to, ako sa spoločnosť vyvíja, čo je v nej považované za nutnosť, čo je akceptovateľné a čo je považované za zábavné a pekné.

 

Ako je to teda? Manipuluje nami reklama?

Reklama nás ovplyvňuje bez ohľadu na to, čo si o tom myslíme. Reklamou je už odporúčanie od našich priateľov, status na sociálnej sieti, nielen banner na webstránke a televízny spot. Marketéri majú v rukách silné nástroje, ako sa dostať do našej pozornosti, ale nie je pravda, že by mali vďaka nim možnosť nami doslovne manipulovať. Podsúvajú nám informácie, slogany a vizuálne pôsobivé reklamy, ale tie nemajú potenciál na to, aby zmenili naše myslenie v náš neprospech.

Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

Na internete sa môžete dočítať o fenoméne menom podprahová reklama. Je to taký spôsob propagovania produktov, ktorý neregistrujeme vedome, ale skôr podvedome, akoby iba periférne. Je to relevantný spôsob propagácie, ale rozhodne nemá potenciál na to, aby nás nevedomky alebo dokonca proti našej vôli doviedol do predajne a prinútil kúpiť produkt, ktorý vlastne ani nepotrebujeme. Ak niekto tvrdí, že áno, je potrebné vnímať jeho tvrdenia s veľkou rezervou.


Nezabúdajme na to, že konečné rozhodnutie je vždy na spotrebiteľovi a ten, pokiaľ dokáže rozoznať, čo naozaj potrebuje a čo je len vplyv reklamy a manipulácie, bude vždy ten, ktorý je “na koni”.

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Boom čínskych startupov

Vlastný Youtube, Uber a Netflix už Číne nestačia, začína boj o dominanciu v umelej inteligencii

Vedeli ste, že Alibaba stojaca za Aliexpressom ponúka v Číne aj úvery pre podnikateľov?

27. augusta 2019


Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019