Rozhovor s Jimom Shekhdarom: TVRDÝ CHLAPÍK

Jim Shekhdar patrí medzi významných rekordérov prelomu tisícročí, priemerný fanúšik športu a správ však o ňom možno ani nepočul. To už je osud ľudí, ktorí sa rozhodli konať a podarilo sa im dosiahnuť čosi nevídané, ale nie mediálne exponované.   Jim Shekhdar (73) symbolicky práve na prelome rokov 2000 a 2001 ako vôbec prvý človek na […]

Autor
Dátum zverejnenia 28. decembra 2018
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

Jim Shekhdar patrí medzi významných rekordérov prelomu tisícročí, priemerný fanúšik športu a správ však o ňom možno ani nepočul. To už je osud ľudí, ktorí sa rozhodli konať a podarilo sa im dosiahnuť čosi nevídané, ale nie mediálne exponované.

 

Jim Shekhdar (73) symbolicky práve na prelome rokov 2000 a 2001 ako vôbec prvý človek na svete sám na lodi preplával Tichý oceán bez prestávky. Brit strávil na mori neuveriteľných 274 dní, počas ktorých preplával 10 652 míľ (17 338 km) a prežil situácie, ktoré by väčšinu ľudí na svete definitívne odradili od akejkoľvek ďalšej skúsenosti s oceánom. Pôvodne očakával, že jeho cesta potrvá o mesiac kratšie.

 

Už samotný začiatok cesty nevyzeral dobre. Shekhdar musel odložiť operáciu bedrového kĺbu, ktorý mu už aj tak spôsoboval bolesti. Nedostal povolenie začať v Čile, a keď konečne 29. júna 2000 vyrazil z Peru, zistil, že si zabudol otvárač na plechovky. Keďže práve v plechovkách prevážal stravu na niekoľko mesiacov, išlo o vážny problém. Neskôr Jim predčasne vyčerpal plyn na varenie. Počas svojej samotárskej jazdy v ústrety horizontu bez akéhokoľvek záchytného bodu bol desaťkrát konfontovaný stretmi so žralokmi, zlyhala mu telekomunikačná technika a takmer prišiel o život pri kolízii s ropným tankerom. Napokon posledných tridsať metrov k cieľu musel doplávať bez lode, pretože sa prevrátila – neprijal však pomoc, vďaka čomu sa jeho rekord neznehodnotil. Kuriózne pri tom všetkom vyznieva skutočnosť, že o podujatí Atlantic Rowing Race (Vesliarske preteky v Atlantiku), ktoré ho inšpirovalo k preplávaniu Tichého oceána, prvýkrát počul v roku 1997. Teda iba tri roky predtým, ako sa vydal na svoju deväťmesačnú cestu zakončenú až 31. marca 2001.

Mňa tentokrát nezaujímali iba výkony, vďaka ktorým ho dodnes vnímame ako odvážneho a tvrdého muža. Oslovili ma predovšetkým Jimovo odhodlanie a cieľavedomosť, ktoré ho sprevádzajú celým životom. Je pre mňa nesmiernym potešením, že Jim našu žiadosť o rozhovor prijal a my vám ho môžeme sprostredkovať ako vôbec prví na Slovensku.

 

Jim Skekhdar počas svojej plavby (foto: Ocean Rowing Society)

 

Pán Shekhdar, pre moju generáciu stelesňujete vytrvalosť ľudského ducha. Stretávate často ľudí, ktorí oceňujú vaše úspechy?

V rokoch nasledujúcich po mojom preveslovaní Tichého oceánu ma spoznávali ľudia všetkých presvedčení, od dobrodružných po náboženské, alebo ma kontaktovali po prečítaní mojej knihy s otázkami týkajúcimi sa ich vlastných presvedčení a záujmov. Často som bol v televízii a v novinách (môj vydavateľ financoval podpisovanie a krsty mojej knihy v Australázii, Kanade aj v Spojenom kráľovstve a program Dnes /Today/ ma zaviedol do USA). Oslovovali ma aj so žiadosťami o motivačné a inšpiratívne prejavy, neskôr k nim pribudol manažment rizík a riešenie problémov, takže som mal veľa kontaktov s verejnosťou. Najväčšmi ma však tešili tie, keď mi ľudia chceli povedať, že boli mnou inšpirovaní urobiť to, čo už dávno chceli, ale predtým nenabrali odvahu. Všetci bez výnimky uspeli v tom, čo chceli dosiahnuť. Možnože ma kontaktovali len tí, čo uspeli, ale rád si predstavujem, že aj tí, ktorým sa to nepodarilo, sa aspoň veľa naučili zo samotnej skúsenosti.

V lete predávam svoju knihu v mojej kaviarni na pláži v Cornwalle v Spojenom kráľovstve (ťažko sa k nám dostať a fungujeme len počas sezóny). Predám niekoľko kníh za týždeň, buď tým, čo si pamätajú televízny program, alebo ich inšpiruje text na obálke a kúpia ju niekomu, koho by mohla potešiť.

Pred dvoma týždňami prišla do kaviarne istá pani a povedala mi, že sedela vedľa mňa v lietadle z Cisca do Limy (keď som sa vracal do Peru poďakovať sa ľuďom v meste Ilo, ktorí mi na začiatku veľmi pomohli).

Príhovory som robil rád a rozmýšľam, že začnem ďalšiu sériu, aby som získal fondy na ďalšiu expedíciu.

Vždy keď sa podujmem na nejaký projekt, očakávam, že uspejem. Som presvedčený, že s poriadnou prípravou a plánovaním sa dá z každého podujatia odstrániť takkmer 100% rizika. Ale pred mojou treťou vesliarskou expedíciou mi napadlo, že ak uspejem v troch podujatiach z troch, bude to vyzerať jednoducho – našťastie, expedíciu v roku 2003 som musel ukončiť predčasne, takže mi zostalo nie

o do budúcnosti.

 

Vaše pozoruhodné výkony sú inšpirujúce, ale ľudia vidia predovšetkým úspechy. Koľko zlyhaní v skutočnosti treba na jeden veľký úspech?

Mal som opačné skúsenosti s veslovaním v oceánoch – absolútne zlyhanie prišlo až s treťou expedíciou. Hoci mohli by ste povedať, že prvá expedícia – moje prvé preteky cez Atlantik v roku 1997 – neboli úplným úspechom, lebo sme s Davidom nevyhrali. Dôvodom mohli byť moje vesliarske zručnosti, no bolo to hlavne pre zlé rozhodnutie na začiatku preteku – zvolili sme si najkratšiu cestu a niekoľko dní zápasili s protivetrom!

V bežnom živote a športe každé zlyhanie (čiže keď nevyhráte) treba brať ako poučenie a podnet na skúmanie, prečo k zlyhaniu došlo – nie každý môže vyhrať preteky. Treba pochopiť, čo sa musí zmeniť, aby sa šance na výhru zlepšili! Dva citáty ako príklad: Golfista Gary Player hovorí – „Čím väčšmi sa snažím, tým mám väčšie šťastie.“ Olympijský vesliar Steve Redgrave – „Mám štyri roky do ďalších pretekov. Rozhodnem, aký čas potrebujem na výhru, a potom si každý rok určím cieľ tak, aby som potrebný čas dosiahol v čase pretekov.

 

Myslíte si, že vytrvalosť a morálka prevážia nad telesnými schopnosťami? Inými slovami, sú hranice ľudského výkonu obmedzené len naším myslením?

Keď som hrával rugby, hovorilo sa – dobrý veľký hráč vždy porazí dobrého malého hráča. Ale aj ak ste menší – čo som ja bol málokedy – vždy boli spôsoby, ako prekonať hrubú silu. Je úžasné, ako často rýchlosť – mysle aj tela – predstavuje výhodu oproti hmotnosti. Vo veslovaní to nie je také jednoduché, to závisí od telesnej sily a vytrvalosti.

Morálka – je lepší pocit prijať porážku ako vyhrať podvodom. Ale podvod sa interpretuje rozličnými spôsobmi a niektoré formy, napríklad prejsť niekomu cez rozum, sú úplne prijateľné.

Uprostred oceánu nemáte koho podvádzať, iba sám seba.

 

Niektorí tvrdia, že je úžasné načas opustiť spoločnosť, lebo tak najlepšie spoznajú svoj charakter. Strávili ste veľa času sám na mori, celé týždne – súhlasíte s tvrdením o lepšom sebapoznaní?

Ak strávite dostatok času osamote, prežijete všetky existujúce emócie – dobré aj zlé. Ak nie ste spokojný vo vlastnej spoločnosti, nemali by ste sa nikdy takej situácii vystaviť.

To neznamená, že ak sa viete rozprávať sám so sebou, uspejete. Ja som mal šťastie v Tichom oceáne, niekoľko mesiacov som sa mohol rozprávať s tým istým húfom tuniakov – niektorým sa to môže zdať trochu bláznivé. Mal som aj satelitný telefón, hoci som si nemohol dovoliť veľa telefonátov a často som bol z dosahu satelitov celé týždne. Ale fakt, že som vždy mal vyhliadku na to, že sa spojím s rodinou, aj keď nakrátko, ma motivoval ostať nažive – a pri zdravom rozume.

 

Obal knihy Bold Man of the Sea od Jima Shekhdara

Existuje recept, návod na lepšiu vytrvalosť a odolnosť? Musí mať človek prirodzenú motiváciu alebo sa dá motivácia naučiť?

Každé podujatie je na 80% v mysli, šťastie predstavuje 5%, zvyšok je dôvera, ktorá sa buduje prípravou a nasledovaním pravidiel, ktoré si určíte, aby ste ostali nažive a pri zmysloch

 

Pri svojich dobrodružstvách ste pravdepodobne zažili emočné a morálne krízy. Ako ste sa naučili s nimi bojovať?

Ako hovorím vo svojej knihe, depresii sa u mňa veľmi nedarí, pokiaľ mám s čím bojovať. Stres je moderné slovo, vymysleli ho ľudia, ktorí potrebujú barličky. Strach vám rozprúdi adrenalín.

 

Prečo si myslíte, že má zmysel prekonávať samého seba, vytrvať a bojovať so sebou?

Keď ste sám, nemôžete si dovoliť neveriť si – vonku je plno nepriateľov, na ktorých môžete namieriť svoju agresiu.

 

Veslovanie v oceánoch je športom, o ktorom často nepočujeme, vyžaduje si takmer nadľudskú morálku a telesnú zdatnosť. Prečo ste sa rozhodli pre taký náročný šport?

Nesúhlasím úplne – 90% v mysli znamená, že potrebujete presvedčenie, ale nie nevyhnutne špičkovú telesnú kondíciu. Potrebujete poznať svoje telo a svoju výdrž. Ja som si vždy hovoril, že potrebujem aspoň 10% rezervu pre prípad krízy – toto je iné ako šprint, kde do toho dáte všetko až do konca. Hoci som dosť telesne trénoval, vždy som bol na konci v oveľa lepšej kondícii ako na začiatku!

 

Nasledujúca otázka je takmer klišé, ale vaša odpoveď je pre nás veľmi cenná: ak by ste mali dať jeden tip. ktorý by pomohol ľuďom prekonať čokoľvek, či v súkromnom živote alebo v športe, čo by to bolo?

Nastavte všetko čo najväčšmi vo svoj prospech, aby vám zlyhanie mohla spôsobiť len smola – a ak zlyháte, analyzujte, čo sa stalo, a napravte to pred nasledujúcim podujatím. Mojou veľkou chybou pri zlyhaní v Južnom oceáne bolo, že som to dosť nechcel – a teraz chcem dokončiť nedokončené!

 

Plánujete v súčasnosti nejaké ďalšie aktivity alebo projekty, ktoré by našich čitateľov zaujímali?

Predchádzajúca odpoveď už čosi naznačila. Ale 15 rokov po mojom prvom zlyhaní, po vytvorení nedokončenej záležitosti, ktorá stále potrebuje nejako uzavrieť, musím zvážiť aj ďalšie faktory, všetky rovnako dôležité: moje telo potrebuje regeneráciu, momentálne je v hroznom stave. Po druhé mám novú mladú rodinu, ktorej podporu potrebujem a ktorú chcem nechať bez finančných starostí, ak by sa mi niečo stalo (je to veľmi malá pravdepodobnosť, ale predsa to treba vyriešiť, aby som sa na 100% mohol venovať úlohe predo mnou).

 

Jimovi touto cestou ešte raz ďakujeme za poskytnutie rozhovoru a prajeme všetko dobré!

 

Zdroje fotografií: Getty Images, Ocean Rowing Society

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019