Psychológia v textílnom priemysle

Farby, vzory a materiály oblečenia, to všetko na nás určitým spôsobom vplýva. Vedci teraz tomuto pôsobeniu nasadili formálny rámec a postarali sa o potenciálny rozvoj priemyslu so psychotextíliami.   Hovorí sa, že oblečenie robí človeka. Ťažko povedať, či je to pravda, ale môžeme súhlasiť aspoň s tým, že podľa oblečenia možno pomerne dobre človeka odhadnúť. […]

Autor
Dátum zverejnenia 16. septembra 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Farby, vzory a materiály oblečenia, to všetko na nás určitým spôsobom vplýva. Vedci teraz tomuto pôsobeniu nasadili formálny rámec a postarali sa o potenciálny rozvoj priemyslu so psychotextíliami.

 

Hovorí sa, že oblečenie robí človeka. Ťažko povedať, či je to pravda, ale môžeme súhlasiť aspoň s tým, že podľa oblečenia možno pomerne dobre človeka odhadnúť. Keď na ulici vidíme mladého muža v o číslo väčšom obleku snažiaceho sa o sofistikované vystupovanie a s dokumentmi v obale, s veľkou pravdepodobnosťou ide o novodobého finančného poradcu – a tento fakt nám môže napovedať o jeho aktuálnej životnej situácii a možno aj povahe.

Funguje to aj v opačnom smere. Nielen tak, že ľudia nosia oblečenie, ktoré reprezentuje ich povahu, charakter, aktuálnu životnú situáciu. Oblečenie môže mať priamy vplyv na naše správanie, myslenie a pocity. Je to už dávno overená skutočnosť, že farby vplývajú na naše vnímanie a dokonca môžu vyvolať aj konkrétne pocity. Iný dojem máme, keď sa pozeráme na červenú farbu a inú zas pri pohľade na modrú alebo zelenú. Každý schopný grafik pozná psychológiu farieb a snaží sa nastavovať ich tak, aby reprezentovali ciele a záujmy klienta.

 

Priebeh výskumu si vyžadoval zapojenie prístrojov EEG a ECG. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

Priebeh výskumu si vyžadoval zapojenie prístrojov EEG a ECG. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

Psychotextília je nový pojem a možno vyznie komicky. Platí to ale skôr iba v slovenčine, po anglicky nemá tento výraz tak vtipný podtón, reprezentuje také textílie, ktoré majú potenciál vplývať na ľudské zmysly, pocity a dojmy. Nie je to iba o farbe oblečenia, ale aj o materiáloch, vzoroch, veľkostiach, tvaroch a o tom, čo vedci nazvali trojrozmerným kontextom.

Práve tejto problematike sa venovala štúdia s názvom Psychotextiles and their interaction with the human brain. Skúmanie vplyvu týchto faktorov na ľudské myslenie prebiehalo tak, že 20 respondentom výskumu sa predstavili rôzne textílie a následne sa sleduje ich mozgová a srdcová aktivita pomocou citlivých medicínskych prístrojov EEG a ECG.

Vzory predstavované respondentom výskumu. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

Vzory predstavované respondentom výskumu. Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain, George Stylios

 

“Keď sme analyzovali výsledky, rozpoznali sme dva trendy. Naši účastníci cítili väčšie potešenie z opakujúcich sa vzorov a boli viac nadšení intenzívnymi vzormi, ako tými slabými.” uvádza sa v štúdii. “Súčasne sme zistili, že naši účastníci považovali za menej príjemné neopakujúce sa vzory a menej výrazné slabšie vzory za viac upokojujúce.”

 


Zdroj: Pattern and brain interaction (youtube.com)

 

Čo to znamená v praxi?

Nemožno pochybovať o výskume vplyvu textílií na ľudské vnímanie. Môže nám, hoci iba okrajovo, pomôcť vytvárať bezpečnejšie, pokojnejšie a menej stresujúce prostredie. Alebo naopak, môže dopomôcť k lepšiemu pochopeniu módy, k efektívnejšiemu sebavyjadreniu a v konečnom dôsledku aj k liečbe zdravotných problémov.

Vedeckí pracovníci zúčastnení na štúdii dávajú citlivosť ľudského vnímania na textílie do súvislosti s liečbou psychických ochorení. To je už ale záležitosť nasledovných niekoľkých rokov, možno až desaťročí.

 

 

Zdroj: Psychotextiles and their interaction with the human brain

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Ceny nabíjania na Tesla Supercharger sú vyššie ako ceny za tankovanie palív. Je tu však veľké ALE

16. júla 2019

Boschu sa na Slovensku darí nielen vďaka autopriemyslu. Ukázal nám svoje najnovšie produkty

30. júna 2019

Máme vôbec právo na súkromie?

Internet zabil anonymitu. Čo bude s naším súkromím?

27. júna 2019

Obama podporil Trumpa. Naozaj?

Umelá inteligencia vie písať falošné správy, má proti nim bojovať

25. júna 2019

Volkswagen pokročil vo svojom operačnom systéme vw.os

18. júna 2019