Obchod

Ako predvídať trend, dopyt a vytvoriť úspešný produkt? Stačí sa držať jednoduchej metódy

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako niektoré spoločnosti dokážu vytvoriť produkt, ktorý sa na trhu stretne s obrovským dopytom? Ako je možné, že to funguje aj pri úplne nových druhoch produktov a prečo sú niektoré aplikácie pre mobily odsúdené na večný neúspech, zatiaľ čo iné sa v prvých hodinách od uvedenia stanú absolútnym hitom?

SKLADACIE SMARTFÓNY nie sú úplnou novinkou, ale teraz sa dostávajú do pozornosti más. Dlho boli iba experimentom pre úzku komunitu zákazníkov-nadšencov moderných technológií. Kto skočil na vlak zavčasu, ten vie dnes trhu ponúknuť dobré riešenia – ako Samsung či Huawei na fotografii. Predtým to boli inteligentné telefóny (Nokia), smartfóny (Samsung, LG, Sony Ericsson), dvojkamerové a trojkamerové mobily, procesory, notebooky a vôbec čokoľvek, čo dnes používame bežne.

Správna otázka znie: ako vedia spoločnosti predvídať budúci dopyt na trhu po niečom, čo doteraz neexistovalo? Ako môžu vedieť, čo ich cieľová skupina skutočne chce a ako to vytvoria, než si to uvedomí niekto iný?

Odpoveď na túto otázku je údajne veľmi jednoduchá, tvrdí Joshua Davidson z magazínu Chop Dawg.

Je to preto, lebo jednoducho riešia problémy odohrávajúce sa práve teraz spôsobmi, ktoré doteraz neexistovali. To má byť celá veda a odpoveď na otázku, prečo sa častokrát úplne mladým startupom darí získať milióny a milióny dolárov od investorov, zatiaľ čo konvenčné nadnárodné korporácie investujú rovnaké milióny do vývoja a tisícov zamestnancov, ale bez rýchleho úspechu.

V korporáciách sa podľa autora článku venuje priveľa pozornosti vlastnému egu, egu jeho zamestnancov a riešeniu problémov, ktoré nemajú prioritu. Problémom je tiež používanie metód a riešení, ktoré síce zvýšia hodnotu spoločností a produktov, ale nevyriešia podstatu veci.

Väčšina spoločností sa zameriava na peniaze. Na príjmy, zisk, percentá, spoliehajú sa na reporty a čísla. Namiesto toho by sa mali venovať produktom a službám, ktoré ponúkajú a namiesto budovania samotnej značky a jej PR budovať to, prečo si ľudia jej produkt kupujú. Čím lepší bude produkt, tým viac ľudí si ho zadováži a tým viac napokon príde do firmy aj nových finančných prostriedkov.

Nikto z nás nevie spoľahlivo predpovedať budúcnosť, dokonca ani veľké úspešné spoločnosti. Metódou správneho riešenia správnych problémov však možno dospieť k tomu, že budete trhu ponúkať ucelenejšie, dokonalejšie a bezpečnejšie produkty a služby, ktoré trh ocení práve svojím dopytom.

 

Inzercia

Clayton Magleby Christensen bol americký akademický a obchodný konzultant, ktorý vyvinul teóriu „rušivých inovácií“. Tá je považovaná za jednu najvplyvnejších podnikateľských myšlienok začiatku 21. storočia, uvádza Wikipedia o Christensenovi, ktorý zomrel začiatkom roka 2020 | Foto: World Economic Forum from Cologny, Switzerland @Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0

Alternatívna metóda od Claytona Christensena

Druhým spôsobom, akým môže podnikateľ či manažment firmy predpovedať budúci vývoj trhu a vylepšiť svoje podnikanie, je veľmi dobre sa pozrieť na konkurenciu a aj vlastné portfólio. Sú v ňom produkty alebo služby, ktoré nepodporujú veľký zisk pre nízke marže, ale nachádzajú uplatnenie v komunitách? Riešia tieto produkty a služby ich problémy?

Kľúčovým pojmom jeho práce a teórie je Disruptive Innovation, teda rušivá, v našom kontexte prevratná inovácia.

Clayton Christensen ako prvý definoval, ktoré inovácie firmám pomáhajú a ktoré ich ničia. Veľmi stručne zhrnuté platí, že kto sa neprispôsobí prebiehajúcim zmenám, toho prevalcuje konkurencia. A konkurenciou môže byť aj niekto, kto ešte dnes ako konkurencia vôbec nevyzerá. Líder malého podniku môže totálne prekonať akúkoľvek konkurenciu, dokonca aj tú, ktorá funguje dlhé roky. Dôvodom sú inovácie ako také: podstatné sú tie udržiavacie aj prelomové, ale práve schopnosť rozlišovať medzi nimi je kľúčová.

Ak sa domnievate, že asi každý dokáže odhadnúť kvalitu inovácie vďaka zdravému rozumu, Christensen vás presvedčí, že to rozhodne nie je jednoznačné. Častokrát tieto prevratné inovácie vyzerajú podradne, zbytočne alebo celkom neperspektívne. A práve v tom spočíva šanca pre konkurenciu.

Christensen sa stal vďaka svojmu životnému dielu uznávanou autoritou medzi najväčšími vizionármi a podnikateľmi sveta, vrátane tých zo Silicon Valley, pretože pochopili, že ním definované prevratné inovácie nielen dramaticky ovplyvňujú zákaznícke správanie, ale predovšetkým zachraňujú firmy.

V knihe Dilema inovátora odpovedá aj na nasledovné otázky:

  • Čo je to vlastne tá dilema inovátora?
  • Aké sú rozdiely medzi udržiavacími a prevratnými inováciami?
  • Čo je podstatou prevratných inovácií a ako ich nachádzať vo vlastnom podnikaní?
  • Ako rozlíšiť prevratnú inováciu od tej, ktorú trh odmietne?
  • Ako ustáť náročný konkurenčný súboj otvoreného trhu?
  • Ako riadiť firmy, aby boli dlhodobo udržateľné?
  • Ako prekonať oveľa väčšiu a finančne lepšie zabezpečenú konkurenciu?

 

Kúpiť knihu Dilema inovátora hneď teraz

Dôležité inovácie sú tie, ktorým nikto neverí. Christensenova Dilema inovátora je návodom pre firmy, ako prežiť

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »