Prečo generácia Z odchádza zo sociálnych sietí?

Do generácie Z patria ľudia narodení po roku 2000. Je teda mladšia ako generácia Y a spoločné roky s ňou zdieľa pomocou takzvaných Millennials, teda ľudí, ktorí okolo roku 2000 prežívali detstvo alebo dospievanie. Zdá sa, že táto najnovšia generácia Z masívne odchádza zo sociálnych sietí, ktoré sú typické pre tú označenú ako ypsilon. Prečo […]

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Do generácie Z patria ľudia narodení po roku 2000. Je teda mladšia ako generácia Y a spoločné roky s ňou zdieľa pomocou takzvaných Millennials, teda ľudí, ktorí okolo roku 2000 prežívali detstvo alebo dospievanie. Zdá sa, že táto najnovšia generácia Z masívne odchádza zo sociálnych sietí, ktoré sú typické pre tú označenú ako ypsilon. Prečo je to tak?

 

Mnohé celebrity rušia svoje osobné účty na sociálnych sieťach alebo prenechávajú ich spravovanie inej osobe, pretože ich nepovažujú za bezpečné miesto. Nie je to ale iba o celebritách, rušenie účtov sa stáva trendom aj medzi obyčajnými smrteľníkmi. Čo sa teda deje, že po desiatich rokoch prehnanej virtuálnej socializácie našich životov unikáme z tohto priestoru?

Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

 

Rozhodnutie odísť môže byť aj unáhlené

Niektorí ľudia si vyvinuli priam nezdravú závislosť na sociálnych médiách, zatiaľ čo iní ich využívajú skôr príležitostne a bez dôsledkov. A možno, že tu nejde ani tak o technológiu samotnú, ale o spôsob, akým ju používame alebo skôr zneužívame. Zatiaľ, čo naše životy spojené so sociálnymi médiami prekvitali, rástol aj potenciál pre nezdravé prehľadávanie, nadmerné angažovanie sa, žiarlivostné útoky a hrozba priveľkého “vonkajšieho hluku”.

Rozhodnutie vymazať si účet je často unáhlené a nepremyslené, čo má za následok, že si človek účet znovu vytvorí, pretože zistí, že ho potrebuje napríklad kvôli práci. Sociálne médiá sú skvelým prostriedkom prezentácie seba a svojej práce. Problémom však je, keď máte potrebu zdieľať každý svoj pocit, či už príspevkom alebo fotografiou na sociálnej sieti. Čakať na interakciu s kýmkoľvek je tak únikom pred prežívaním skutočných emócií a pocitov.

 

Facebook neodráža celý život, iba jeho časť

Predstavte si, že by ste každý deň nesledovali dokonalé životy svojich “priateľov” na sociálnych sieťach. Z vášho života by sa tým možno vytratilo množstvo žiarlivosti a závisti. Úvodná stránka zaplnená obrázkami a príspevkami zasnúbení, svadieb, bábätiek, exotických dovoleniek a perfektných párty poukazuje na dokonalé životy vašich priateľov. Bez toho, aby ste nad tým premýšľali, začnete porovnávať svoj život s tým ich. Čudujete sa, čo robíte nesprávne, keďže nežijete svoj sen ako ostatní. Ale…

Sociálne médiá umožňujú ľuďom prezentovať idealizovaný a čo najlepší obraz seba pred ostatnými. Aj tie “najúprimnejšie” momenty sú dotvorené, vylepšené, prispôsobené ideálu. Prečo sa teda generácia Z rozhodla zrušiť svoje účty na sociálnych médiách? Azda najväčším dôvodom je zvýšená túžba po súkromí. Generácia Z je si viac vedomá svojich digitálnych stôp a nechce byť fotografovaná v kompromitujúcich pozíciách bez ich vedomia a povolenia.

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

 

Sociálne siete sú o ľuďoch a pre ľudí

Bolo zrejmé, že to raz príde. Potešenie a vzrušenie, ktoré sú spájané so sociálnymi médiami, podstatne blednú v množstve obrázkov a hlasov žiadajúcich o pozornosť, čo spôsobuje, že ľudia rozprávajú jeden cez druhého, simultánne hovoriac všetko a nič. Mnohí z nás si automaticky prezerajú najnovšie príspevky, bezducho klikajú na fotky, čítajú dojímavé prípsevky bez toho, aby niečo skutočne cítili. Vo všeobecnosti teda odchádzame zo sociálnych médií, aby sme si prečistili hlavy, hľadali zmysluplné a autentické spojenia a mali vlastné názory.

 

Je však veľmi ľahké generalizovať a stručne charakterizovať ľudí odchádzajúcich zo sociálnych sietí. Pre generáciu Z môže platiť, že staré platformy Facebook, Twitter a ďalšie už pre ňu nie sú zaujímavé, pretože s ňou vyrastali. Môžeme ale tvrdiť takmer s určitosťou, že “tí priemerní” (bez ohľadu na príslušnosť k niektorej z generácií) na nej ostávajú aj naďalej, pretože rozumejú vzťahom v nej. Rozumejú tomu, že byť priateľom tu znamená navzájom si sledovať príspevky a aj tomu, že Facebook nemusí byť nutne priestorom na propagáciu vlastných nepopulárnych myšlienok. Môže byť skvelým, praktickým a univerzálnym nástrojom, ako byť v kontakte s priateľmi a rodinou a ako sa udržiavať v dobrej informačnej kondícii. Občas je lepšie nebyť polarizovaným, ale pozerať sa na veci tak nejak z nadhľadu.

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Máme vôbec právo na súkromie?

Internet zabil anonymitu. Čo bude s naším súkromím?

27. júna 2019

Modrá sociálna sieť spúšťa vlastnú zoznamku a špeciálnu funkciu Secret Crush

6. mája 2019

Facebook zaviedol nové pravidlá o politike a náboženstve

16. januára 2019

Technologické firmy prekonávajú všetky ostatné. Jeden graf hovorí za všetko.

23. júla 2018

Facebook dokáže manipulovať so správami používateľov, vraj pre vyššiu bezpečnosť

6. apríla 2018