Prečo generácia Z odchádza zo sociálnych sietí?

Do generácie Z patria ľudia narodení po roku 2000. Je teda mladšia ako generácia Y a spoločné roky s ňou zdieľa pomocou takzvaných Millennials, teda ľudí, ktorí okolo roku 2000 prežívali detstvo alebo dospievanie. Zdá sa, že táto najnovšia generácia Z masívne odchádza zo sociálnych sietí, ktoré sú typické pre tú označenú ako ypsilon. Prečo […]

Do generácie Z patria ľudia narodení po roku 2000. Je teda mladšia ako generácia Y a spoločné roky s ňou zdieľa pomocou takzvaných Millennials, teda ľudí, ktorí okolo roku 2000 prežívali detstvo alebo dospievanie. Zdá sa, že táto najnovšia generácia Z masívne odchádza zo sociálnych sietí, ktoré sú typické pre tú označenú ako ypsilon. Prečo je to tak?

 

Mnohé celebrity rušia svoje osobné účty na sociálnych sieťach alebo prenechávajú ich spravovanie inej osobe, pretože ich nepovažujú za bezpečné miesto. Nie je to ale iba o celebritách, rušenie účtov sa stáva trendom aj medzi obyčajnými smrteľníkmi. Čo sa teda deje, že po desiatich rokoch prehnanej virtuálnej socializácie našich životov unikáme z tohto priestoru?

Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

 

Rozhodnutie odísť môže byť aj unáhlené

Niektorí ľudia si vyvinuli priam nezdravú závislosť na sociálnych médiách, zatiaľ čo iní ich využívajú skôr príležitostne a bez dôsledkov. A možno, že tu nejde ani tak o technológiu samotnú, ale o spôsob, akým ju používame alebo skôr zneužívame. Zatiaľ, čo naše životy spojené so sociálnymi médiami prekvitali, rástol aj potenciál pre nezdravé prehľadávanie, nadmerné angažovanie sa, žiarlivostné útoky a hrozba priveľkého “vonkajšieho hluku”.

Rozhodnutie vymazať si účet je často unáhlené a nepremyslené, čo má za následok, že si človek účet znovu vytvorí, pretože zistí, že ho potrebuje napríklad kvôli práci. Sociálne médiá sú skvelým prostriedkom prezentácie seba a svojej práce. Problémom však je, keď máte potrebu zdieľať každý svoj pocit, či už príspevkom alebo fotografiou na sociálnej sieti. Čakať na interakciu s kýmkoľvek je tak únikom pred prežívaním skutočných emócií a pocitov.

 

Facebook neodráža celý život, iba jeho časť

Predstavte si, že by ste každý deň nesledovali dokonalé životy svojich “priateľov” na sociálnych sieťach. Z vášho života by sa tým možno vytratilo množstvo žiarlivosti a závisti. Úvodná stránka zaplnená obrázkami a príspevkami zasnúbení, svadieb, bábätiek, exotických dovoleniek a perfektných párty poukazuje na dokonalé životy vašich priateľov. Bez toho, aby ste nad tým premýšľali, začnete porovnávať svoj život s tým ich. Čudujete sa, čo robíte nesprávne, keďže nežijete svoj sen ako ostatní. Ale…

Sociálne médiá umožňujú ľuďom prezentovať idealizovaný a čo najlepší obraz seba pred ostatnými. Aj tie “najúprimnejšie” momenty sú dotvorené, vylepšené, prispôsobené ideálu. Prečo sa teda generácia Z rozhodla zrušiť svoje účty na sociálnych médiách? Azda najväčším dôvodom je zvýšená túžba po súkromí. Generácia Z je si viac vedomá svojich digitálnych stôp a nechce byť fotografovaná v kompromitujúcich pozíciách bez ich vedomia a povolenia.

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

Ilustračná fotografia | Prečo si generácia Z vymazáva účty na sociálnych sieťach? (zdroj: pixabay)

 

Sociálne siete sú o ľuďoch a pre ľudí

Bolo zrejmé, že to raz príde. Potešenie a vzrušenie, ktoré sú spájané so sociálnymi médiami, podstatne blednú v množstve obrázkov a hlasov žiadajúcich o pozornosť, čo spôsobuje, že ľudia rozprávajú jeden cez druhého, simultánne hovoriac všetko a nič. Mnohí z nás si automaticky prezerajú najnovšie príspevky, bezducho klikajú na fotky, čítajú dojímavé prípsevky bez toho, aby niečo skutočne cítili. Vo všeobecnosti teda odchádzame zo sociálnych médií, aby sme si prečistili hlavy, hľadali zmysluplné a autentické spojenia a mali vlastné názory.

 

Je však veľmi ľahké generalizovať a stručne charakterizovať ľudí odchádzajúcich zo sociálnych sietí. Pre generáciu Z môže platiť, že staré platformy Facebook, Twitter a ďalšie už pre ňu nie sú zaujímavé, pretože s ňou vyrastali. Môžeme ale tvrdiť takmer s určitosťou, že “tí priemerní” (bez ohľadu na príslušnosť k niektorej z generácií) na nej ostávajú aj naďalej, pretože rozumejú vzťahom v nej. Rozumejú tomu, že byť priateľom tu znamená navzájom si sledovať príspevky a aj tomu, že Facebook nemusí byť nutne priestorom na propagáciu vlastných nepopulárnych myšlienok. Môže byť skvelým, praktickým a univerzálnym nástrojom, ako byť v kontakte s priateľmi a rodinou a ako sa udržiavať v dobrej informačnej kondícii. Občas je lepšie nebyť polarizovaným, ale pozerať sa na veci tak nejak z nadhľadu.

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019