Prečo je takmer nemožné prejsť na bicykli 60 km za jednu hodinu? Odpovedá veda.

Možno si poviete: „Ale veď ísť rýchlosťou 60 km/h nie je na bicykli nič výnimočné.“ A budete mať pravdu, ono to skutočne nie je až tak náročné. Napriek tomu je takmer nemožné prejsť za jednu hodinu 60 kilometrov. Prieči sa to zdravému rozumu? Matematike možno áno, ale nie realite, ktorá musí nevyhnutne zohľadňovať aj výkonové […]

Možno si poviete: „Ale veď ísť rýchlosťou 60 km/h nie je na bicykli nič výnimočné.“
A budete mať pravdu, ono to skutočne nie je až tak náročné. Napriek tomu je takmer nemožné prejsť za jednu hodinu 60 kilometrov. Prieči sa to zdravému rozumu? Matematike možno áno, ale nie realite, ktorá musí nevyhnutne zohľadňovať aj výkonové limity ľudskej bytosti.

 

Súčasný rekord v prejazdenej vzdialenosti na bicykli za jednu hodinu je 54,526 kilometra. V ženskej kategórii je súčasný svetový rekord 48,008 kilometra.

Môže niekto tieto čísla dramaticky prekonať? Je to vôbec možné? Dnes vám objasníme, prečo je prakticky nemožné prejsť na bicykli za jednu hodinu viac ako 60 kilometrov.

 


 

 

Jeden z autorov zahraničného magazínu Wired vyskúšal na vlastnej koži, či dokáže prejsť na bicykli za jednu hodinu vzdialenosť, ktorá by sa aspoň trocha približovala avizovaným šesťdesiatim kilometrom. Zistil, že pre neho ako pre príležitostného cyklistu, pritom však športovo založeného človeka, je to doslova nemožné. Všetko zachytil na video, ktoré prikladáme na koniec tohto článku.

 

Aktuálny rekord 54,526 kilometra totiž nie je iba výsledkom odhodlanosti jeho uskutočniteľa. V nemalej miere za to vďačí trénerom, konštruktérom a dizajnérom, ktorí sa na rekorde podieľali vo významnej miere až do najmenších detailov. Žiadny detail nie je nepodstatný, práve naopak. Záleží na všetkom, preto cyklisti tejto špecifickej disciplíny trénujú vo veterných tuneloch, dôsledne skúmajú a hodnotia pozíciu vlastného tela počas športového výkonu, tvar, rozmery a konštrukčné vyhotovenie bicykla a mnoho ďalšieho. Kolesá, prilba, oblečenie, obuv, okuliare, výplne kolies.

 

Kľúčovým faktorom je pritom stále výkon športovca. To je sila, ktorú je schopný vyvíjať počas určitého časového úseku. V tomto prípade celých 60 minút.

 

Pre porovnanie, bežný cyklista, ktorý ráno jazdí do práce alebo rekreačne popri rieke, má výkon okolo 100 wattov. Profesionálny cyklista má pri špurte výkon 2 000 wattov, ale iba počas veľmi krátkej doby. Pokiaľ máme záujem o prejdenie čo najväčšej vzdialenosti za jednu hodinu, teda dlhý časový úsek, budeme potrebovať celkom novú úroveň schopnosti koncentrovať sa.

Na dosiahnutie aktuálneho mužského rekordu bolo potrebné vynakladať výkon 440 wattov počas celej hodiny. Keď si takýto výkon vyskúšal vyššie zmienený autor z Wired.com, podarilo sa mu ho dodávať celých 45 sekúnd. Potrebná je však hodina na to, aby dosiahol aspoň súčasný rekord.

 

Čo cyklisti pri tomto extrémnom vypätí cítia, je čistá hlboká bolesť, takzvaný Pain Cave. Ako dlho cyklista vydrží odolávať, určuje víťaza.

 

Aby sa mu to podarilo v priebehu celej jednej hodiny, musí mať nielen perfektne zvládnutý tréning, ale byť aj fyzicky nadaný „od prírody“. Kľúčovým parametrom v dosahovaní skvelých výkonov je vysoké VO2 max. Jedná sa o parameter hovoriaci o tom, ako dobre dokáže telo absorbovať kyslík zo vzduchu cez pľúca. VO2 max má zásadný vplyv na to, koľko energie je športovej schopný vynakladať. Fyzicky zdatný jedinec môže dosahovať okolo 52 mililitrov kyslíka na kilogram telesnej hmotnosti za jednu minútu. Ženy dosahujúce cyklistické rekordy dosahujú úrovne 73 ml kyslíka, muži ešte viac.

 

Aj schopnosť vysokého VO2 max si však športovci dokážu udržať počas relatívnej krátkej doby asi desať minút, pri hodinovom vypätí síl vstupuje do hry pojem ako anaeróbny prah. Je nazývaný aj bod zlomu alebo deflekčný bod. Aby sa tento anaeróbny prah odhalil, meria sa množstvo laktátu v krvi. Ak ho je v krvi priveľa, maximálne vynakladané úsilie nebude môcť trvať dlho.

 


 

 

Samostatnou kapitolou v tréningu sú skúšky v špecializovaných laboratóriách s veternými tunelmi, senzormi, kamerami a trénermi. Sleduje sa každá maličkosť, ako napríklad sklon cyklistu, spôsob uloženia jeho rúk, záklon hlavy a množstvo ďalších drobností. Zmenou výšky posedu napríklad o dva centimetre možno dosiahnuť o päť percent nižší odpor vzduchu, čo má v hodinových pretekoch vplyv na konečný výsledok.

 

Ďalej prichádzajú na rad fyzické vylepšenia bicyklov. Výplne kolies, znižovanie hmotnosti bicykla či aerodynamické rukoväte, ktoré stoja tisíce eur.

 


 

V nemalej miere sa na výkone športovca podieľajú aj vlastnosti dráhy, na ktorej jazdí. Nadmorská výška, materiál podkladu, ročné obdobie, to všetko má vplyv na číslo, ktoré sa po hodine nepretržitej jazdy objaví na digitálnych hodinách. Počas jazdy cyklista nemá poňatia, akou ide rýchlosťou, koľko už prešiel alebo koľko času mu zostáva do konca. Ak cyklista jazdí v Colorade, bude mať iný výkon ako v iných štátoch USA s odlišnou nadmorskou výškou. Ak sa mení hustota vzduchu, na jednej strane sa znižuje aerodynamický odpor, na strane druhej nie je cyklista schopný absorbovať zo vzduchu dostatočné množstvo kyslíka, aby podal maximálny možný výkon.

 


 

 

Aby sa dosiahol okrúhly rekord 60 kilometrov za hodinu, musel by športovec v priebehu celého času produkovať výkon 450 wattov, celý čas by musel zotrvať v nekomfortnej aerodynamickej pozícii a musel by svoj výkon lokalizovať v štáte Aguascalientes, čo je jeden z federálnych štátov Mexika. Práve tam sú totiž ideálne podmienky pre dosahovanie najvyšších výkonov.

 

Bez ohľadu na to, že pokorenie 60-kilometrového rekordu je takmer nemožné, už dnes dosahujú cyklisti a ich tímy neuveriteľné výkony, ktoré nemajú v histórii ľudstva obdobu.

 

 

Zdroj

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Prečo je takmer nemožné prejsť na bicykli 60 km za jednu hodinu? Odpovedá veda.

Možno si poviete: „Ale veď ísť rýchlosťou 60 km/h nie je na bicykli nič výnimočné.“ A budete mať pravdu, ono to skutočne nie je až tak náročné. Napriek tomu je takmer nemožné prejsť za jednu hodinu 60 kilometrov. Prieči sa to zdravému rozumu? Matematike možno áno, ale nie realite, ktorá musí nevyhnutne zohľadňovať aj výkonové […]

22. januára 2019


Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019

Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019