Prečo a kedy nastane ropný šok?

V mojom predchádzajúcom článku zo septembra 2016 som predstavil ako vidím nástup elektromobilov. Rád by som teraz na neho nadviazal a predstavil víziu toho, aké dôsledky to bude mať pre spoločnosť.   Všetci vieme, že aktuálna ťažba ropy je na maximách. Ťaží sa na súši, na mori a vďaka najnovším technológiám aj z bridlíc a pieskov. Takisto vieme, že neustálym čerpaním… Prečítať celé

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

V mojom predchádzajúcom článku zo septembra 2016 som predstavil ako vidím nástup elektromobilov. Rád by som teraz na neho nadviazal a predstavil víziu toho, aké dôsledky to bude mať pre spoločnosť.

 

Všetci vieme, že aktuálna ťažba ropy je na maximách. Ťaží sa na súši, na mori a vďaka najnovším technológiám aj z bridlíc a pieskov. Takisto vieme, že neustálym čerpaním a spotrebou ropy nenávratne míňame vzácne suroviny. V neposlednom rade však vieme, že tradičné fosílne palivá znečisťujú planétu.

 

Ako príde k zmenám?

V súčasnosti je menej ako jedno percento vozidiel  hybridných alebo plne elektrických, zvyšných 99 percent používa na spaľovanie fosílne palivá. Toto číslo s prihliadnutím na dopyt po preprave a počte automobilov (Čína a India) ostane zachované až do roku 2040.

V histórii ľudstva vždy pri novátorskej technologickej novinke istý čas trvalo, kým sa dosiahla úroveň nasýtenia trhu. Príkladom je farebný televízor, od vynájdenia po nasýtenie mu to trvalo až 30 rokov (1960-1990).

Nástup elektrických automobilov má oveľa zložitejší proces, ako bežne dostupné zariadenia, kde nie je problém s ich distribúciou.

 

Inzercia

Za najdôležitejšie faktory zodpovednými za rozšírenie elektrických automobilov považujem:

• cenu;
• veľkosť;
• dojazd 300 – 400 kilometrov;
• možnosti dobíjania v čase porovnateľnom s konvenčnými automobilmi;

 

V roku 2020 plánuje väčšina veľkých výrobcov uvedenie elektromobilov v cenách od 30-tisíc eur (Nissan, Renault, Tesla, GM). EV sa tak stanú dostupné pre väčšinu ľudí používajúcich automobil na prepravu. Ostatné automobilky sú vo vývoji pozadu, avšak aktuálne masívne investujú do rozvoja, aby svoj sklz dohnali čím skôr.

 

Nabíjací konektor v elektromobile značky Nissan

► Prečítajte si aj: Čo bráni masívnemu použitiu elektromobilov? ◄

 

K nástupu elektromobilov v masívnom meradle príde v rokoch 2025 až 2035 a  nasýtenie trhu očakávame okolo roku 2075. V tom istom období môžeme postupne vidieť ústup od konvenčných automobilov k EV. Tento fakt povedie k zníženiu cien palív, o ktoré bude nižší záujem. Príde k prudkému poklesu cien palív, čo ovplyvní celú ekonomiku.

Väčšina kríz vznikala na úrovni neúmernosti ponuky a dopytu, ktorý je vždy v krehkej rovnováhe. Práve elektromobily túto rovnováhu rozkolíšu. Očakávame, že k následnému ropnému šoku príde v období rokov 2020 až 23, teda v čase, keď väčšina výrobcov nabehne na masívnu výrobu elektromobilov.

 

Príklad: skúsme si predstaviť, že jedno konvenčné vozidlo spotrebuje ročne 15 barelov ropy (čo je 42 US galónov, čiže 155 litrov) a skúsme vynásobiť o koľko menej barelov bude dopyt na trhu v súvislosti s nárastom EV.

Podľa Jato Dynamics bude celkovo na cestách v roku 2020 5,5 miliónov EV. Zníži sa dopyt po rope v objeme 852 miliónov litrov, čo je  5,5 miliónov barelov. V tom čase bude ročná produkcia okolo 100 miliónov barelov, čo bude predstavovať 5,5% ročnej spotreby ropy.

 

V roku 2040 sa predpokladá, že 50 percent vyrobených automobilov bude práve EV. Z toho budú mať najväčší podiel nasledovní výrobcovia:

Nissan Renault                  2,0 mil.

Tesla                               0,5 mil.

Ostatní (30 výrobcov)       2,5 mil.

 

Bude veľmi dôležité, aby sa na transformáciu dopravy vedeli krajiny čo najlepšie pripraviť. Formou podpory, nakúpu elektromobilov až po dotácie na uzatváranie fabrík na konvenčné palivá až po výkup vozidiel a obmenu za EV. Rizikom je hlavne pojem, automobil = majetok. Automobil je dnes na 3. priečke v ponímaní majetku obyvateľstva. Strata tejto hodnoty môže uviesť ľudí a zároveň  aj svet do veľmi zložitej situácie, ktorú bude veľmi ťažké a náročné upokojiť.

 

pexels-photo-87236

 

 

Zdroje:

Bloomberg news: Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis – Bloomberg

Autocar Professional

Jato Dynamics

 

Pokračujte na ďalší príspevok »