Naftové autá nie sú zlo a ukazujú to aj reálne čísla, v Mníchove sa deje malá revolúcia

Ukázalo sa, že obmedzovať majiteľov naftových áut je v konečnom dôsledku ešte horšie pre životné prostredie.   Za všetky problémy sveta môže Rudolf Diesel a jeho pekelný naftový motor, ktorý uvrhol svet do čierneho dymu spalín a smogu. Je to pravda? Alebo svitá na časy, keď nebude hon na naftu úspešným ťažením popustických európskych politikov? […]

Ukázalo sa, že obmedzovať majiteľov naftových áut je v konečnom dôsledku ešte horšie pre životné prostredie.

 

Za všetky problémy sveta môže Rudolf Diesel a jeho pekelný naftový motor, ktorý uvrhol svet do čierneho dymu spalín a smogu. Je to pravda? Alebo svitá na časy, keď nebude hon na naftu úspešným ťažením popustických európskych politikov?

 

Pokiaľ ide o osobnú automobilovú dopravu, asi nič nemá tak neistú budúcnosť ako práve naftový motor. Európa ťaží proti tomuto efektívnemu motoru a palivu v domnení, že nafta výrazne viac škodí životnému prostrediu ako benzínový a elektrický pohon. Pravda bude, ako vždy, kdesi uprostred, ale posledné skúsenosti z Nemecka poukazujú na to, že násilné zamedzovanie vstupu naftových áut do určitých mestských zón je v konečnom dôsledku na škodu práve životnému prostrediu.

Dnes je najvýznamnejším odporcom naftových automobilov Nemecko, čo je vzhľadom na jeho rozvinutý automobilový priemysel závislý práve na výrobe naftových motorov paradoxné. Striktné opatrenia už zaviedol napríklad Stuttgart, ktorý zakázal vjazd automobilov s naftovým pohonom starších noriem dokonca aj vlastným obyvateľom. A Stuttgart nie je jediný, veľmi podobné opatrenia prijali alebo plánujú zaviesť do praxe aj Hamburg, Berlín, Mainz, Frankfurt nad Mohanom, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf, pričom vo viacerých nemeckých mestách je už dnes zavedený štandard nízkoemisných zón. Do nich majú povolený vjazd iba tie automobily, ktoré spĺňajú vybrané z EURO noriem pre motory.

Svojím spôsobom revolučný teraz môže byť nemecký Mníchov, o ktorom sa tiež špekulovalo ako o budúcom lídrovi v obmedzovaní pohybu naftových áut. Mesto totiž po sérii odborných meraní zistilo, že aj napriek voľnému pohybu naftových automobilov sa ovzdušie v meste zlepšilo. Práve tak, ako sa to deje v posledných rokoch, pretože všetky nové automobily (bez ohľadu na typ pohonu) prichádzajú s nižšími a nižšími emisiami spalín. „Týka sa to nielen rezidenčných zón, ale aj ďalších častí mesta,“ uviedla Stephania Jacobs, zástupkyňa mesta Mníchov pre životné prostredie.

Starosta mesta Dieter Reiter vyhlásil aj to, že merania eco-pro organizácie DUH považuje na nekorektné, pretože úrovne oxidov dusíka organizácia merala v dopravnej špičke a na miestach, kde sú iba cesty a žiadne ľudské obydlia. Z celoročných testov vyplýva, že v Mníchove je priemerný obsah oxidov dusíka NOx na úrovni 40 mg na kubický meter, čo výrazne pod maximálnym denným limitom 200 mg.

 

Mníchov preto neplánuje zaviesť obmedzenia pre automobily s naftovým pohonom a uvádza, že sa nechce vybrať cestou Hamburgu. V Hamburgu sa totiž ukázalo, ako môže zavádzanie nízkoemisných zón spôsobiť paradoxne zvýšenie množstva škodlivých plynov a pevných častíc. Vodiči, ktorí mali zakázaný prejazd cez určité lokality, museli voliť obchádzky, kvôli čomu spotrebovali viac paliva počas dlhšej doby a teda aj produkovali viac emisií.

 

 

Ako dopadne nafta? Zatiaľ to nevyzerá dobre

Bez ohľadu na to, že Mníchov nepodľahol populizmu a viac ako na predpoklady sa spoľahol na objektívne ukazovatele, nafta je stále v nemilosti zákonodarcov.

Stále tvrdšie normy prinútili niektorých výrobcov automobilov, aby nadobro zastavili vývoj naftových motorov (Volvo, Honda, Toyota, postupne ustupuje aj VW) a nahradili ich benzínovo-elektrickými hybridmi.

Je však nepochybné, že éra nafty tak skoro neskončí. Je potrebné, aby sa vystriedala minimálne celá jedna nová generácia osobných automobilov, čo môže byť aj sedem či desať rokov. Okrem toho sú priemyselné odvetvia, v ktorých je použitie benzínu absolútne nemysliteľné, preto nafta prežije minimálne v nich.

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019