Lietadlá na elektrinu: Už sa na nich pracuje, chystá sa veľká revolúcia v doprave

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?   Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale… Vývoj […]

Autor
Dátum zverejnenia 18. januára 2018
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

BAe 146 Hybrid. Možno aj tak sa bude označovať špeciálne upravená verzia dopravného lietadla BAe, ktoré teraz spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce prerábajú na hybridný pohon. Znamená to, že aj komerčné lety dostihne éra elektromobility? Zbavíme sa emisií a hluku, ktoré sú s prevádzkou lietadiel neoddeliteľne spojené?

 

Airbus už elektrické lietadlo postavil, ale…

Vývoj plne elektrických lietadiel nie je úplne novou záležitosťou. Malé lietadlá s elektrifikovaným pohonom vznikali už pred 8 rokmi: napríklad Cri-Cri (2010), e-Genius (2011), DA36 E-Star (2011), DA36 E-Star 2 (2013), E-Fan 1.0 (2014) či Siemens Extra 330LE (2016).

V roku 2015 spoločnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens zrealizovali let prvého prototypu plne elektrického lietadla s názvom E-Fan 1.1. Malé lietadlo s dvojicou elektrických motorov preletelo vzdialenosť z britského Lyddu do francúzskeho Calais. Jeho výkon dosahoval menej ako 200 kW, čo je pre dopravné lietadlá celkom nedostatočná hodnota. Tie potrebujú aspoň desaťkrát viac výkonu, ktorý sa očakáva od prvého hybridného dopravného lietadla E-Fan X.

 

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

Evolúcia malých elektrických lietadiel a predpovede o tých dopravných (zdroj: Airbus)

 

Hybridné dopravné lietadlo

Spoločnosti Siemens, Airbus a Rolls-Royce ako dodávatelia technológií a motorov prerábajú už existujúce dopravné lietadlo BAe 146 tak, aby bol jeden z jeho štyroch prúdových motorov nahradený elektrickým. Odvážny projekt sa volá E-Fan X, vyžaduje investície na úrovni desiatok miliónov britských libier a o jeho úspechu zatiaľ nikto nie je celkom presvedčený.

 

e-fanx-3d-graphic

Vizualizácia dopravného lietadla E-Fan X s jedným elektrickým a tromi prúdovými motormi.

 

Aktivity uvedených spoločností sú priamou reakciou na snahy Európskej únie o obmedzovanie emisií škodlivých plynov a tiež hluku. Odkedy lietadlá vznikli, poznáme ich ako hlučné stroje, ktoré je počuť na celé kilometre. Hlučnosť lietadiel je celkom prirodzene otravná, ak žijete v blízkosti letiska – ani v Európskej únii to nie je až tak výnimočné, príkladom je už len samotná Bratislava, ktorej letisko sa nachádza veľmi blízko zastavaných štvrtí.

Prototyp lietadla s hybridným pohonom môžeme očakávať v roku 2020, v prípade splnenia tohto termínu by sa v mohlo objaviť v komerčnej prevádzke už v roku 2025. Sú to však veľmi optimistické očakávania, pretože vývoj technológie musí zahŕňať aj všetky tie faktory, ktoré robia leteckú dopravu maximálne bezpečnou. V lietadle, ktoré letí niekoľko kilometrov nad zemou, sa skrátka nesmie stať porucha, ktorá by ohrozila pasažierov, pretože ho nie je možné odstaviť na krajnicu a vyčkať do príchodu pomoci. Hybridné lietadlo by malo byť schopné obslúžiť 70 až 112 ľudí.

 

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

E-Fan X, dopravné lietadlo s hybridným pohonom, bude výsledkom spolupráce značiek Airbus, Siemens a Rolls-Royce

Elektrický motor, ktorý nahradí jeden zo štyroch prúdových, dodá spoločnosť Siemens. Generátor, ktorý bude vyrábať energiu pre elektrický motor, dodá Rolls-Royce a značka Airbus dodá batérie, ktoré budú uložené v prednej časti trupu lietadla. Generátor sa bude, naopak, nachádzať v zadnej časti trupu. Generátor bude na výrobu elektrickej energie využívať pracujúce prúdové motory, pričom vytvorenú energiu bude uskladňovať v batériách. Tie sú dnes najväčším problémom, s ktorým sa letecký priemysel potýka v súvislosti s aplikovaním elektrického a hybridného pohonu. Batérie sú príliš ťažké a nezanedbateľný vplyv na celkovú hmotnosť lietadla majú aj systémy chladiace elektromotory a batérie. Preto je dnes hybridný pohon či dokonca plne elektrický pohon v leteckej doprave nemysliteľný.

Elektrický motor by sa mohol využívať nielen počas samotného letu, ale aj počas štartu – vtedy by lietadlo mohlo dosahovať nižšiu hlučnosť, čím by sa leteckým spoločnostiam umožnilo prevádzkovať viac nočných letov.

 

Plne elektrické dopravné lietadlo

Existuje však aj vízia plne elektrického lietadla. Teoreticky by unieslo 150 pasažierov, jeho dolet by dosahoval 450 kilometrov a vyvinúť by ho chcela americká spoločnosť Wright Electric. Elektrické lietadlo s názvom Wright One by mohlo byť revolúciou, avšak k dnešnému dňu a ani k blízkej budúcnosti nezrealizovateľnou. Aj samotná spoločnosť vie, že najprv bude potrebné vyvinúť maximálne bezpečné a spoľahlivé batérie, ktoré budú v porovnaní s tými súčasnými nepomerne ľahšie. Dolet 450 kilometrov by mohol stačiť na let z Londýna do Paríža a vraj o elektrické lietadlo prejavila záujem letecká spoločnosť EasyJet.

Je však nepravdepodobné, že by sa takéto revolučné lietadlo stalo realitou v najbližších dvadsiatich rokoch, čo uvádza aj samotná americká spoločnosť.

 

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

Vizualizácia dopravného lietadla na elektrinu od spoločnosti Wright.

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019