FORMULA NA SLOVAKIA RINGU

Hluk motorov atakoval prah bolesti

Ohlušujúci rev motorov formúl vyčaroval radosť na tvárach a srdce milovníkov motoršportu plesalo….

Autor
Dátum zverejnenia 19. júla 2019
Obsahuje nasledovné témy , , , , , ,

Martin Viktory
Multibrand, s.r.o.
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

To pravé Orechové… cez víkend 7. júla 2019 sa v Orechovej Potôni na Slovakia Ringu konali preteky ťahačov a historických monopostov F1, GP2 a ďalších.

Diváci tak mohli zažiť a hlavne počuť neopakovateľný zvuk atmosférických vidlicových osem, desať i dvanásťvalcov.

Kedysi neodmysliteľný rev motorov sa totiž vytráca zo všetkých motoristických podujatí, ktoré sú „obeťami“ pokroku a noriem. Formule 1 v rokoch 2003-2004 dosahovali hluk až 145 db a hoci dnes formule dosahujú hluk až 134 db, rozdiel je ako keby ste navštívili rockový koncert a koncert Mira Jaroša (toto porovnanie prosím nepovažujete za urážku- vážim si každého umelca).

Pre zaujímavosť, porovnanie intenzity iných zvukov:

  • prah počutia – 0 dB
  • šum lístia – 10 dB
  • šepot – 20 dB
  • normálna konverzácia – 60 dB
  • hustá pouličná premávka – 70 dB
  • vysávač – 80 dB
  • veľký orchester – 98 dB
  • prvé rady na rockovom koncerte – 110 dB
  • prah bolesti – 130 dB
  • štart vojenskej stíhačky – 140 dB
  • trvalé poškodenie ušného bubienka – 160 dB.

 

Zmeny a pokrok nezastavíme, v mnohom sú pozitívne, asi najviac pozitívnych zmien sa udialo na poli bezpečnosti- zaujímavosťou pre F1 na rok 2019 sú povinné biometrické rukavice, ktoré bude musieť nosiť každý jazdec. Tieto rukavice budú odosielať dôležité údaje o životných funkciách jazdca zdravotnému tímu na trati.

No ešte jedna vec sa vytráca z motoršportu – a to sú pekné hostesky. Tak ako sa vytratila reklama tabakových spoločností, vytráca sa prezentácia prostredníctvom pekných dievčat. Na podujatiach svetovej úrovne, ktoré ovládajú nadnárodné korporácie už pomaly dievčatá v trikotoch neuvidíte, tieto spoločnosti si nemôžu dovoliť obvinenia zo sexizmu a preto aj do tejto oblasti sa vkradol pokrok.


 

Oficiálna správa od Slovakia Ringu:

Víkend Majstrovstiev Európy preteky ťahačov na okruhu (FIA ETRC) odštartovali piatkové tréningy a prvá kľúčová sobotňajšia kvalifikácia. V nej si uchmatol prvé miesto na štarte prvých zo štvoro pretekov nemecký šampión Jochen Hahn (Team Hahn Racing, IVECO). Bola to už jeho štvrtá pole position sezóny.

Hneď prvé preteky sa začali drámou, keď André Kursim (Don’t Touch Racing, IVECO) kolidoval v rýchlej druhej zákrute s Reném Reinertom (IVECO) a preteky museli byť prerušené. Po reštarte sa vedenia ujal opäť Hahn, ktorý do cieľa došiel pred druhou Steffi Halmovou (Team Schwabentruck, IVECO) a tretím Adamom Lackom (Buggyra Racing, Freightliner).

Druhé preteky štartovali v obrátenom poradí top 8 z 1. pretekov. V nich si najlepšie počínal Nemec Sascha Lenz (SL Trucksport 30, MAN), ktorý vystrelil z piatej priečky na druhé miesto za Reného Reinerta na pole position. Ten však po chybe v druhom kole pustil pred seba Lenza, ktorý napokon vyhral pred Steffi Halmovou a Adamom Lackom na mieste treťom. Preteky poznačilo množstvo napínavých predbiehacích manévrov a kolízií.

Nedeľňajšiu kvalifikáciu vyhral opäť Jochen Hahn a to s časom 2 min 43,312 s. Rovnako tretie preteky poznačilo množstvo napínavých manévrov a kontaktov. Hahn však potvrdil svoju tohtoročnú dominanciu šiestym víťazstvom sezóny, pred Reinertom a treťou Halmovou.

Posledné štvrté preteky ETRC boli opäť o tesných odstupoch a akcii. Zvíťazil Španiel Antonio Albacete (Truck Sport Lutz Bernau, MAN) pred Maďarom Norbertom Kissom (Tankpool 24 Racing, Mercedes-Benz) a tretí skončil Sascha Lenz.

Súčasťou víkendu bola aj dlhoočakávaná séria Maxx Formula. Tá zaujala rozmanitosťou historických monopostov F1, GP2 a ďalších. Diváci tak mohli zažiť a hlavne počuť neopakovateľný zvuk atmosférických vidlicových osem, desať i dvanásťvalcov. Monopost F1 Jaguar R5 s motorom Cosworth z roku 2004 vo svojej testovacej jazde zároveň prekonal doterajšie najrýchlejšie zaznamenané kolo okruhu: Holanďan Klaas Zwart pokoril našu 5922-metrovú trať s časom 1 min 39,002 s. Dovtedajší rekord držal Brit Sam Bird na Formule Renault 3.5, ktorý v roku 2012 dosiahol počas testov čas 1 min 41,600 s. Zwart zároveň vyhral oboje pretekov Maxx Formula.

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

VIDEO

P. Dzurovčinová a V. Orth o efektívnej doprave vďaka inováciám

12. júla 2019

Horúca novinka!

FIAT odvolal svoj záujem spojiť sa Renaultom

6. júna 2019

AKTUÁLNA SPRÁVA

FIAT a Renault sa spájajú do jedného megakoncernu

27. mája 2019