Cvičenie je prevencia pred demenciou, ukazujú štúdie

Udržať sa v dobrej fyzickej kondícií, zhodiť zopár kíl alebo si vybiť negatívnu energiu. To sú bežné dôvody, pre ktoré cvičíme alebo športujeme. Ak vám však stále nestačia ako motivátory, je tu jeden ďalší dôvod – vedci zistili, že cvičenie zväčšuje mozgovú kapacitu a znižuje riziko demencie spôsobenej stárnutím.    Fyzická aktivita pôsobí na náš […]

Autor
Dátum zverejnenia 10. augusta 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Mgr. Mária Synáková
Psychológia a neziskový sektor
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Udržať sa v dobrej fyzickej kondícií, zhodiť zopár kíl alebo si vybiť negatívnu energiu. To sú bežné dôvody, pre ktoré cvičíme alebo športujeme. Ak vám však stále nestačia ako motivátory, je tu jeden ďalší dôvod – vedci zistili, že cvičenie zväčšuje mozgovú kapacitu a znižuje riziko demencie spôsobenej stárnutím. 

 

Fyzická aktivita pôsobí na náš kognitívny výkon, čo znamená, že zlepšuje pozornosť a pamäť. Podporuje tiež kreativitu a znižuje riziko depresie a úzkosti. Nejde síce o priamy kauzálny vzťah a teda nemôžeme tvrdiť, že cvičenie spôsobí, že sa rizikovosť demencie u ľudí zníži, ale vzťah medzi týmito dvomi aspektmi predsa len je.

runner-690265_960_720

Výskumníci z univerzity v Kalifornii zistili silný vzťah medzi nízkou úrovňou fyzickej aktivity a vyšším rizikom demencie u starších ľudí. Starší ľudia, ktorých hlavným koníčkom je vysedávanie pred televízorom alebo iné zväčša pasívne aktivity môžu demencii podľashnúť s väčšou pravdepodobnosťou ako tí, ktorí sa hýbu, sú aktívni a sú v dobrej fyzickej kondícii. Z týchto zistení vyplýva, že pravidelné cvičenie alebo šport u starších ľudí vedú k vyššej činnosti mozgu a tým pádom redukujú riziko vzniku demencie.

Okrem toho je pravidelná fyzická aktivita zodpovedná aj za nárast hipokampu, ktorý zohráva dôležitú úlohu najmä pri učení a pamäti. Aj keď má cvičenie priaznivý účinok na zdravie v každom veku, čo sa týka zníženia rizika demencie, najúčinnejšie je po 75. roku.

A aké cvičenie vo vyššom veku zvoliť? Najvhodnejšími aktivitami v zrelšom veku sú chôdza, turistika, bicyklovanie, vodný aerobik, tenis, joga či pilates. Výber je veľký, stačí len zvoliť si to, čo vám vyhovuje. Ideálne je tieto aktivity obmieňať.


Zdá sa, že výrok “v zdravom tele zdravý duch” naozaj platí a investovaním do svojho fyzického zdravia môžeme zlepšiť aj to duševné.

 

Téme sa venoval aj magazín Psychology Today.

training-828726_960_720

 

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Grafici spracovali hračky z Toy Story 4 do detailov, ktoré nemajú obdobu (fotogaléria)

8. júla 2019

Máme vôbec právo na súkromie?

Internet zabil anonymitu. Čo bude s naším súkromím?

27. júna 2019

Fotogaléria: Bývanie v malom

Mini-domy sú alternatívou ku garsónkam. Stoja iba zopár tisíc.

24. júna 2019

Čo majú spoločné Nórsko a Čína? V oboch krajinách už takmer nezaplatíte hotovosťou.

21. júna 2019

Neuveriteľné video Číny a jej stavebného boomu: kam sa hrabe Európa?

21. júna 2019