V Číne už jedlo doručujú drony, zásielku nosia aj 50 kilometrov

5b0e3976a31001b8b9b92bb1

Presne 29. mája 2018 sa v Šanghaji uskutočnilo vôbec prvé komerčné doručenie jedla dronom. Zaslúžila sa oň súkromná webová služba Ele.me, ktorá dostala na takýto spôsob doručovania povolenie od čínskych úradov.

Dron je v Číne klasifikovaný ako bezpilotné lietajúce vozidlo bez pasažierov, v tomto prípade rozmerná kvadrokoptéra nesie balíček o veľkosti asi 30×50×30 centimetrov a s hmotnosťou okolo jedného kilogramu. Je v ňom jedlo, ktoré si zákazník objednal cez webové rozhranie. V Číne táto funguje služba Ele.me veľmi podobne, ako u nás podobné internetové portáli s ponukou stravovania. Ponúka hotové jedlá od veľkého množstva reštaurácií a fastfoodov, pričom zákazník cez portál zadáva svoje doručovanie údaje a priamo vykoná platbu. Následne kuriér – v tomto prípad dron – doručuje už hotový balíček s občerstvením.

 

5b0e3976a31001b8b9b92baf

Výhodou dronov je, že nie sú obmedzované pozemnou infraštruktúrou a všadeprítomnými dopravnými komplikáciami.

V Šanghaji lietajú tieto drony aj práve teraz, hoci ešte iba v testovacej prevádzke. Nosia jedlá koncovým zákazníkom po 17 vopred určených trasách, pričom celkový čas doručovania jedla by nemal presiahnuť 20 minút. Toľko na Slovensku čakáme iba na prípravu jedla priamo v reštaurácii, v Číne tento čas zahŕňa už aj samotné doručenie. Jedlo pre zákazníka však musí na dron naložiť ľudský pracovník, ktorý prvú fázu doručovania musí vykonať sám. Celkovo sa dron postará pomerovo o 70% celkovej vzdialenosti, ktorú musí zásielka prejsť až k zákazníkovi, čo predstavuje až 50 kilometrov!

 

5b0e3976a31001b8b9b92baa

Použitie dronov sa javí ako výhodné pre všetky zúčastnené strany: z pohľadu podnikateľa sú finančne efektívnejšie ako konvenční kuriéri, z pohľadu zákazníka je doručenie rýchlejšie a navyše bez ľudského kontaktu, ktorý stále viac ľudí považuje za určitým spôsobom otravný.

 

5b0e3976a31001b8b9b92bb3

5b0e3976a31001b8b9b92bb1

 

 



Kľúčové slová: , , , ,

EKONOMIKA & BIZNIS

Ďalšie články z rubriky Ekonomika

ĽUDIA

ĽUDIA

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Tony Achmat, človek s veľkým srdcom

10. júl 2018
ĽUDIA

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Čo to vlastne povedal?

4. júl 2018
Ďalšie články z rubriky Ľudia

VEDA & TECHNIKA

Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie

AUTO & MOBILITA

AUTOMOBILY

    UnitedLife 11 (jar/leto 2017)

Nová futuristická formula

5. júl 2018
Ďalšie články z rubriky Automobily

LIFESTYLE

Ďalšie články z rubriky Lifestyle

ZDRAVIE

Ďalšie články z rubriky Zdravie

EXTRA