Budúcnosť jediného kolesa

Jednokolesové motorky majú potenciál stať sa v dohľadnej dobe štandardom aj na našich cestách. Detailný pohľad na problémy a výhody spojené s jednokolesovým prevedením vozidiel. Snaha o znižovanie počtu kolies vo vozidlách všetkého druhu nie je iba otázkou minulosti, práve naopak. V súvislosti s dopytom po downsizingu motorov, zmenšovaním osobných automobilov a zlepšovaním dostupnosti mestských… Prečítať celé
Vydané 16. februára 2018 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Jednokolesové motorky majú potenciál stať sa v dohľadnej dobe štandardom aj na našich cestách. Detailný pohľad na problémy a výhody spojené s jednokolesovým prevedením vozidiel.

Snaha o znižovanie počtu kolies vo vozidlách všetkého druhu nie je iba otázkou minulosti, práve naopak. V súvislosti s dopytom po downsizingu motorov, zmenšovaním osobných automobilov a zlepšovaním dostupnosti mestských skútrov prichádza do úvahy ešte ďalšie okresanie počtu kolies až na nutný minimum – tým je jediné koleso.
Jednokolesové vozidlá sa zvyknú označovať aj ako monocykle alebo unicykle, prípadne ako monowheel či one wheel. Jeden z prvých vznikol už v roku 1869 a pod patent sa podpísal jeho konštruktér, Richard C. Hemming. Princíp funkčnosti monocyklov sa v žiadnom ohľade nevymyká zákonom fyziky a ani k ich bezproblémovej funkčnosti nie je potrebné špeciálne technologické portfólio. Vodič vozidla sa na ňom (alebo v ňom) udrží v rovnováhe vďaka princípu, ktorý poznáme už z gyroskopu.
Hemming Unicycle (1)
Dôvod, prečo monocykle dodnes nenašli uplatnenie aj v sériovej výrobe, spočíva v ich nie celkom vysokej miere poskytovanej bezpečnosti a chýbajúcej univerzálnosti. Zatiaľ, čo bicykle a klasické motorky sa dajú svojpomocne opraviť aj doma, v prípade monocyklov by bol problém väčší.
Navyše, oveľa zásadnejším problémom je pohon takéhoto vozidla. Jednokolesové vozidlá by mali ponúkať v prvom rade lepšie možnosti skladovania, keďže ich cieľom je zmenšovať celkový objem vozidla. Ak by sme toto určili ako prioritu, potom by pôvodný monocykel od R.C Hemminga nemal šancu uspieť, pretože jeho „vodič“ sedel vo vnútri veľkého kolesa.
So skvelou víziou blízkej budúcnosti a navyše aj s funkčnými prototypmi monocyklov prišla istá americká spoločnosť. Tá vyvíja jednokolesové motorky na elektrický pohon so vstavaným počítačom – gyroskopom, ktoré reprezentujú celkom reálnu víziu modernej mestskej dopravy. Jednokolesové motorky Ryno sú kombináciou klasického elektrického skútra a slávneho Segwayu, dvojkolesovej kolobežky ovládanej nakláňaním sa v stoji.
Ryno One (5)
Elektrické jednokolesové motorky sú určené v prvom rade do mestského prostredia a do akéhokoľvek počasia. Od bežných motoriek sa líšia prakticky iba dvomi vecami – prvou je fakt, že majú iba jediné koleso a druhou technologické prevedenie, ktoré si vyžaduje vyplnenie kolesa. Práve v ňom sa totiž nachádza motor schopný okamžite reagovať na zmeny polohy a zrýchlenia tak, aby sa jeho vodič nedostal do nestability.
Tieto elektrickým motorom poháňané monocykle sa dokážu pohybovať aj po schodoch a stredne náročnom teréne, na normálnej mestskej ceste dosahujú rýchlosť až 40 km/h a majú dojazd 80 kilometrov na jedno nabitie. Predávať sa začnú ešte tento rok a aj ich ceny sú celkom prijateľné. Hodnota 5-tisíc amerických dolárov síce presahuje sumu, ktorú zaplatíte za bežný elektrický skúter, avšak stále je to akceptovateľná položka, najmä vzhľadom na nízku nákladovosť prevádzky. Batéria vozidla sa dá nabíjať aj doma, dokonca sa dá aj celkom pohodlne preniesť do bytu a ušetriť tak za garáž alebo parkovacie miesto.
 Ryno One (1)

 

Pokračujte na ďalší príspevok »