Budúcnosť automobilov žijeme práve tu a teraz

Automobilový priemysel výrazne mení svoju tvár. Zdá sa, že dopravné prostriedky s charakterovou črtou „dostane nás z bodu A do bodu B“ budú čoskoro iba minulosťou a aj lacné vozidlá ponúknu vysokú mieru komfortu, modernej techniky a nízku spotrebu. Autosalóny a medzinárodné kongresy technológií sú skvelým priestorom pre propagáciu najnovšej techniky automobilového priemyslu. Výrobcovia tento… Prečítať celé
Vydané 31. mája 2015 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Automobilový priemysel výrazne mení svoju tvár. Zdá sa, že dopravné prostriedky s charakterovou črtou „dostane nás z bodu A do bodu B“ budú čoskoro iba minulosťou a aj lacné vozidlá ponúknu vysokú mieru komfortu, modernej techniky a nízku spotrebu.

Autosalóny a medzinárodné kongresy technológií sú skvelým priestorom pre propagáciu najnovšej techniky automobilového priemyslu. Výrobcovia tento priestor prijali ako príležitosť odprezentovať vlastnú víziu blízkej budúcnosti a dokonca ako výzvu ponúknuť viac ako konkurencia. Interaktívna technika, akou sú dotykové displeje, autonómne riadiace systémy, 3D kamery a rôzne senzory sú dnes v automobiloch témou číslo jeden, ale prioritu má stále znižovanie nákladov na prevádzku.

S mimoriadne atraktívnou víziou blízkej budúcnosti dopravy veľkých miest prišla automobilka Renault. Tá nedávno predviedla prototyp vozidla Eolab, ktorý znižuje spotrebu paliva na neuveriteľný jeden liter na sto kilometrov jazdy. Automobil si pritom zachováva rozmerovo veľkorysý kokpit, vizuálne atraktívny interiér s dvojicou displejov a expresívny dizajn karosérie a prednej masky.

Renault EOLAB (foto: Renault)

Renault EOLAB (foto: Renault)

Trend znižovania spotreby sledujeme u všetkých automobiliek, vrátane tých s rýdzo športovým charakterom. Keď sa nejaká automobilka rozhodne vyvinúť vlastný hybridný pohon, robí tak predovšetkým z dôvodu všeobecného tlaku na znižovanie emisií a nákladovosti prevádzky. Zdá sa však, že Lamborghini k tomuto trendu pristúpilo z opačnej strany a dôvodom využitia technológie plug-in hybrid bol záujem o zvýšenie celkového výkonu. Asterion má jeden spaľovací motor a až tri elektrické s celkovým výkonom 910 koní. Priemerná spotreba Asterionu je pritom iba 4,2 l/100 km.

Lamborghini Asterion (foto: Lamborghini)

Lamborghini Asterion (foto: Lamborghini)

Nižšia spotreba, vyšší výkon, elektrický alebo aspoň hybridný pohon, to sú základné predpoklady, ktoré budú napovedať o vyspelosti automobiliek a ich portfólia. Veľký dôraz však kladú a budú klásť na dizajn karosérie a interiér. Zvonka musia byť nové vozidlá expresívne, emocionálne a nápadné, pretože nimi chcú majitelia vyjadrovať svoj osobný štýl a pohľad na svet. Mladí zákazníci sú tí, ktorí sa neboja a sú ochotní investovať aj do rôznych experimentálnych dizajnov. Určite sa však nebude experimentovať v otázke bezpečnosti. Očakávame, že v nových automobiloch bude samočinný parkovací asistent, schopnosť predísť kolízii v dopravných kolónach a dokonca niektorá z foriem autonómneho riadenia. Samozrejmosťou je už aj dnes schopnosť prepojiť auto so smartfónom a prispieť tak k bezpeč- nosti tým, že sa hlavné funkcie telefónu zobrazujú a ovládajú na centrálnom dotykovom displeji.

Tesla Model S (foto: TESLA)

Tesla Model S (foto: TESLA)

Za lídra, trendsettera a inovátora dnes však jednoznačne považujeme americkú spoločnosť Tesla. To aj napriek tomu, že nie je tradičnou automobilkou, pretože jej Model S je fenoménom. Toto rýdzo elektrické vozidlo je nadštandardne bezpečné (5/5 NHTSA), extrémne výkonné, ponúka aj pohon všetkých kolies, bezkonkurenčného autopilota a technologicky vyspelý interiér. Vzhľadom na skutočnosť, že spoločnosť Tesla minulý rok zverejnila a voľne sprístupnila všetky svoje patenty, môžeme očakávať, že sa nimi nechajú inšpirovať aj ostatné automobilky.

Inzercia

Erik Stríž

Pokračujte na ďalší príspevok »