AVIS a jeho príbeh vo svete a na Slovensku

Publikované: 13. októbra 2015
Článok obsahuje tieto témy:  , , ,



Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

…alebo ako vznikala najväčšia autopožičovňa v krajine.

 

Písal sa rok 1946, keď bývalý vojenský pilot, Warren Avis, založil prvú spoločnosť poskytujúcu služby prenájmu automobilov. Prvá požičovňa sa nachádzala na letisku Willow Run v blízkosti mesta Detroid a už v roku 1953 sa otváralo prvé zastúpenie na starom kontinente. Rok 1963 sa stal debutovým pre jednu z najznámejších reklamných kampaní všetkých čias, „We Try Harder“. V roku 1972 prichádzajú prenájmy v reálnom čase, AVIS ako prvá autopožičovňa začína používať rezervačný a softvérový systém Wizard. 20 rokov po otvorení prvého európskeho zastúpenia sa z AVIS stáva líder prenájmov v Európe, Afrike a na Strednom východe, pričom dnes pôsobí v 172 krajinách sveta a ponúka viac ako 500-tisíc vozidiel.

 

Slovenský americký sen

Príbeh AVIS na Slovensku má veľmi podobný príbeh, ako ten americký. Na začiatku bola veľká odvaha, snaha presadiť sa a neustály zápal budovať požičovňu so službami svetového formátu pre široké masy.

Náš príbeh začína v roku 1995. Keď som sa vtedy obzrel okolo seba, mal som v malej lokálnej autopožičovni 45 starších vozidiel. Mal som radosť z toho, že som využil príležitosť niečo vybudovať popri štúdiu na vysokej skole, ale hoci som v tomto sektore podnikal už tri roky, stále mi chýbalo niečo, na čo by som mohol byť skutočne hrdý.

V tom čase na Slovensku podnikali iba dve medzinárodné spoločnosti. Po krátkom zisťovaní, ktorá je a ktorá nie, som obvolal všetky, ktoré na trhu chýbali. Jediný, kto bol ochotný a trpezlivý so mnou hovoriť, bol môj budúci mentor, Olav Hommerstad.

Bolo mojím obrovským šťastím, že som bol v Spojených štátoch ešte predtým, ako som sa stal členom medzinárodnej siete požičovní – využil som tam príležitosť vyskúšať služby, o ktorých kvalite sa mi u nás doma mohlo iba snívať. Začal som premýšľať nad tým, ako môžem niečo podobné uskutočniť doma, na Slovensku. Dodať služby, ktoré by si mohol dovoliť snáď ktokoľvek.

Po krátkom rozhovore sme s Olavom Hommerstadom sme sa dohodli, že príde a že preberieme moje vízie. Týždeň na to bol u nás a začali sme pracovať na našom zaradení sa pod najväčšiu autopožičovňu na svete, spoločnosť AVIS. Ľahké to však nebolo, prvé roky boli veľmi ťažké. Veľa sme sa učili, menili sme flotilu vozidiel a najmä bolo ťažké zákazníkom vysvetľovať, čo značka AVIS je a čo predstavuje. Pravdou je, že dovtedy na Slovensku nič neznamenala.

V roku 1998 sme sa stali najväčšou požičovňou automobilov v krajine a v roku 2000 naša flotila prekročila sto automobilov. A práve koncom roka sme pocítili prvýkrát dôsledky celosvetovej hospodárskej krízy, ktorá mala pomenovanie „ázijská kríza“. Až vtedy som vôbec prvý raz pochopil, ako veľmi je už slovenská ekonomika integrovanou v európskom priestore. Ale aj to bol iba začiatok, horšie prišlo až neskôr.

V priebehu roku 2000 sme začali budovať prvé zastúpenia na území Slovenskej republiky na princípe franšízových zmlúv. V tom čase bolo na Slovensku veľmi nízke právne povedomie a aj následné pochopenie našich partnerov, ako sa má pracovať v rámci franšízy.

Boli sme nútení časť pobočiek uzavrieť, ale už okolo roku 2003 sme začali prevádzkovať ako jedni z prvých operatívny lízing pod značkou AVIS Lease.

 


Vladimír Orth, zakladateľ slovenskej pobočky autopožičovne AVIS

 

Rok 2005 sme začali významným obohatením našej flotily o prenájom dodávkových a úžitkových automobilov. Naše obchody začali prekvitať s prvými nízkonákladovými aerolinkami, ktoré začali lietať na Slovensko. V roku 2006 sme prekročili už 5-tisíc nájmov ročne a zaradili sa medzi najlepších. Počet vozidiel v autopožičovni prekročil 300 a patrili sme medzi najväčších nákupcov automobilov v krajine. Avšak prvé náznaky budúcej krízy sa už začali prejavovať v závere toho istého roka.

Automobilky chrlili nové modely s neskutočnými cenami a začalo sa to prejavovať na trhu jazdených vozidiel, kde zostatkové hodnoty v dôsledku záplavy nových vozidiel sa padali na minimá. Na konci roku 2007 a začiatkom 2008 sme ukončili druhú sériu otvárania nových pobočiek po celom Slovensku. Celkovo ich v tom čase bolo osem a boli sme priekopníkom, ktorý mal pobočky po celej republike.

Lenže aj v tom čase bola naša firma malá a riadená skôr ako malý rodinný podnik. S týmto štýlom riadenia už nebolo možné dosiahnuť vyššie méty, chceli sme však rásť a nastali preto zmeny štruktúry.

Dopyt po prenájmoch bol širokospektrálny: súkromné osoby, firmy, krátkodobé a dlhodobé nájmy, nové fabriky posielali zamestnancov do zahraničia na služobné cesty, dokonca ľudia si chodili prenajímať autá len tak, pre zábavu. Častými nájomcami boli ľudia, ktorí pred tým, ako si zakúpili vlastný automobil, prišli si k nám dané vozidlo zapožičať, aby ho otestovali.

 

Naším základným pravidlom už od začiatku bolo prenajímať absolútne novinky. V čase, keď ľudia na ulici videli billboardy s najnovšími modelmi, ktoré sa práve dostali do showroomov, my sme ich už mali v požičovni. AVIS v tom bol a dodnes je jednotka. Zdalo sa, že sme dobrí a že to takto bude fungovať donekonečna. Ceny áut boli vysoké a autá sa prenajímali jedna radosť. No a potom to prišlo – kríza.

A už v prvý mesiac, kedy padla banka Lehman Brothers, sme celosvetovo stratili 3,4% a slovenská spoločnosť 3,6%. V tom okamihu mi po predchádzajúcich skúsenostiach bolo jasné, že nemôžeme nečinne čakať. Začali sme prudko znižovať flotilu, avšak pád bol rýchlejší než naše opatrenia. Do marca 2009 trh padol o neskutočných 64 percent. To tu ešte nebolo. Nebolo to iba o cene, bolo to o tom, že nikto si nechcel prenajímať autá. Aerolinky, ktoré lietali do Bratislavy, skrachovali a celý rozlet toho, čo sme budovali, bol v ťažkej depresii. V tom nešťastnom čase sa za nás postavili naši dodávatelia, ktorí nám výrazne pomohli. Spolupracujeme s nimi dodnes.

Lenže nie všetci zamestnanci pochopili, čo sa deje. Najprv sme prepustili menej schopných a neskôr aj tých, na ktorých nám záležalo. Bolo to veľmi ťažké, pretože ľudia nerozumeli, čo sa deje a cítili krivdu. Bolo to náročné obdobie aj preto, že som si prvýkrát uvedomil svoju zodpovednosť a dôsledky môjho konania na ľudí vo firme a ich životy. Prvý raz som si uvedomoval, ako sa moja kariéra a to, čomu som venoval toľko rokov, môže rozplynúť ako domček z kariet.

Musel som myslieť iba na to, aby sme boli schopní na trhu prežiť a zachrániť to, na čom sme roky pracovali. Prekopali sme celý systém prenájmu áut, konsolidovali sme nákup a predaj vozidiel, služby boli citlivé na akékoľvek ceny. Firmy, ktoré pred tým prenajímali autá snáď pre každého, kto mal ruky a nohy, začali sledovať komu a na ako dlho prenajať auto. Ak predtým priemerný nájom trval 11 dní, neskôr padol na štyri.

 

pribeh slovenskeho AVISU (3)

 

Pád bol hlboký, stratili sme dlhodobých zamestnancov, ktorí poznali systém. Nevydržali tlak, v ktorom sme sa nachádzali. Mali pocit, že keď odídu inde, nájdu nádej. Žiaľ, táto situácia bola všade naokolo.

Na jar 2010 sa situácia začala zlepšovať a začali sme podpisovať nové kontrakty na nákup vozidiel. Našťastie, automobilky pochopili situáciu, začali predávať autá s výrazne zníženými cenami a obchody sa začali hýbať. Automobilky a partneri, ktorí nás podržali, v nás našli lojálneho partnera a naše vzťahy sa pretavili do priateľstiev, ktoré trvajú dodnes. Kríza nás naučila nespoliehať sa na iných a začali sme budovať vnútornú internú štruktúru, ktorá na Slovensku nemá obdobu. Po 15 rokoch sme konečne mohli začať konať to, o čom som sníval pri moje prvej ceste do USA – stať sa požičovňou áut pre všetkých, dostupnou pre všetky kategórie ľudí bez rozdielu.

Neskôr v roku 2011 ešte prišlo k malému záchvevu, avšak ten už nebol výrazný a na záver roku 2012 sme započali rast, ktorý trvá dodnes. Je isté, že kríza v roku 2008 bola tou najväčšou a najničivejšou, akú sme za nášho života prežili.

Zmenili sa nám hodnoty, zefektívnili sme systém našej práce, upravili sme prístup k zákazníkom. Príčiny, prečo vznikla, nám ostávajú v pamäti.

Ceny, ktoré dnes ponúkame, sú stále na úrovni, akú nikto nepamätá a je isté, že naša aktuálna ponuka vozidiel nemá konkurenciu. Ľudia, ktorí dnes pod značkou AVIS pracujú, patria k najlepším v sektore. Aj napriek tomu je občas ťažké obhliadať sa späť na to, čo sa udialo za posledné roky.

 

 

AVIS dnes v číslach

Dnes má naša spoločnosť najrozsiahlejšiu sieť zastúpení po celej krajine (27), najväčší počet vozidiel (viac ako 500) a najväčší počet typov a kategórií áut v rámci krajiny (22). Máme najmladšiu flotilu na trhu (v priemere 9 mesiacov) a vytvárame ročne viac ako 10-tisíc prenájmov. Náš ročný nákup nových vozidiel je vyšší v pomere podielu na trhu, než má najväčší trh v rámci Európy. Ponúkame ceny, ktoré si môže dovoliť každý.

Je pre mňa veľkým potešením a zadosťučinením, že moje predsavzatie spred 20 rokov – priniesť americký sen aj na Slovensko – sa naplnilo.

 

 

 

Vladimír Orth

Vybrané príspevky »